Ze komen er weer aan: de Packaging Awards! Na twee jaar van “absentie” kan de verpakkingssector weer uitkijken om het werk te laten jureren en – als het even kan – om een hoofdprijs in ontvangst te nemen en een feestje te vieren. In een van de eerste duo-columns schreef ik begin 2023 samen met Vincent Limburg al over het “Waarom van design awards”. We wisselden gedachten uit over de soms getoonde scepsis over de waarde en nut van awards. We spraken ook over awards als keurmerk en thermometer van de geleverde kwaliteit en natuurlijk over dat feestje. Uitreikingen waardoor ook ineens de mensen achter het creatieve werk zichtbaar werden. We zijn nu bijna twee jaar verder en ik was benieuwd hoe jij, Tessa, aankijkt tegen “awards”. Wat mij betreft staat de creatieve kwaliteit nog steeds voorop. Waarbij de waarde valt of staat met een bepaalde exclusiviteit. Niet alle inzendingen mogen zomaar “erkenning” krijgen. Een “Best-of” in een awardshow vind ik dan ook essentieel. Tegelijkertijd kan er een beloning zijn voor een inzending die “een beetje schuurt”. Die je aan het denken zet, de sector uitdaagt en inspireert. Die zowel creatief qua merkbeleving als qua techniek grenzen verlegt. Dat gezegd hebbende lijken vele sectoren ook wel een beetje prijzen-moe. Ook de onze? Of zie ik dat verkeerd? Soms bespeur ik meer waardering voor buitenlandse prijzen, zoals de Pentawards. Zijn die dan per se beter, selectiever en exclusiever? Qua criteria en jurering wat mij betreft niet, maar ze zijn wel bijzonder, omdat je het werk laat beoordelen op een internationaal podium. Onze opdrachtgevers kon ik er overigens niet vaak warm voor maken. Zij hechtten er zelf minder – commerciële – waarde aan. Met als uitzondering de RedDot Award die zichzelf in al die jaren tot een enorme status had verheven die zowel in de creatieve sector als in de industrie onmiskenbaar werd herkend en gekend. Zou je daarom mogen concluderen dat de waarde van een design award mede wordt bepaald door het eigen exclusieve karakter en het eigen onderscheidend vermogen? En dat een “strenge” jury met vooral een langetermijnvisie, die werkt met heldere criteria en goede uitleg ertoe kan bijdragen dat zo’n prijs zichzelf jaar-op-jaar steeds meer waarde toe-eigent? En zo een eigen bestaansrecht creëert? Wellicht een aandachtspunt voor de diverse Nederlandse (Packaging) Design Awards die hun eigen verdienmodel ver overstijgen?
'Niet alle inzendingen mogen zomaar “erkenning” krijgen'
Bijdragen aan levensgeluk
Ha Jeroen,
Design awards zijn een interessant en actueel onderwerp. Deze maand vertrekken we naar Londen voor het Pentaward Gala, waar we twee nominaties hebben. Tien jaar geleden was dat echt mijn droom: design awards winnen met Brum. Hoe mooi zou het zijn als ons nuchtere bureau uit Woerden erkenning zou krijgen als een van de topbureaus in packaging design? De eerste keer dat we een NL Packaging Award wonnen maakte me ongelofelijk trots. Niet alleen op ons eigen werk, maar ook collectief op de kwaliteit en vernieuwing van de branche in Nederland. Vervolgens leek een plek voor Brum op het internationale Pentawards-podium ons het summum. De gedachte om een felbegeerde Pentaward te winnen gaf extra drive om conceptueler, creatief vernieuwender werk te maken. Maar ik merk dat ik er tegenwoordig met andere ogen naar kijk. Het is leuk, maar prijzen winnen an sich geeft me geen voldoening. Ik deel je mening dat de waarde van een designprijs sterk afhangt van de criteria, de kwaliteit van de inzendingen en jurering, en het aantal uit te reiken awards. Of het internationaal of nationaal is maakt hierbij geen verschil. Deze factoren moeten goed op elkaar zijn afgestemd. Anders voelt een designprijs voor mij, oneerbiedig gezegd, als niet meer dan een verdienmodel waarbij vakgenoten elkaar schouderklopjes uitdelen. Gelukkig is het vaak meer dan dat. In het beste geval inspireren prijzen ons, laten inzendingen ons verwonderen en haalt de wil om te winnen het beste in ontwerpers naar boven. Design awards stimuleren innovatie en creativiteit. Maar waar leidt die creativiteit toe? Voor mij ligt de waarde van een award grotendeels in het antwoord op deze vraag. Creativiteit en innovatie hebben voor mij vooral waarde wanneer ze bijdragen aan het levensgeluk van mensen. Designoplossingen die bijdragen op sociaal maatschappelijk vlak of een gezonde toekomst van onze planeet maken een design award voor mij pas echt betekenisvol. Daarom ben ik blij dat onze twee Pentaward-nominaties hoog scoren op duurzaamheid en sociale impact én tegelijkertijd commercieel succesvol zijn. Eigenlijk geeft dat al de meeste voldoening. Maar toch: fingers crossed dat we straks met onze eerste Pentaward in onze handen staan!