De context
Hi Jeroen,
We staan inderdaad op een baanbrekend moment, we zien dagelijks nieuwe AI-applicaties. Dus relevant om na te denken over wat dit voor ons vakgebied zal betekenen. Designers zijn geschoold in het uitdenken en verwezenlijken van verandering, AI kan een welkome aanvulling zijn. Maar wat betekent dit concreet voor het bedenken, ontwerpen, ontwikkelen en produceren van een verpakking?
Denken over AI loopt vaak vast, in bijvoorbeeld angst dat AI de mens overbodig zal maken. Computerwetenschapper Jaron Lanier zei: ‘Het idee dat AI een gevaar vormt, omdat het menselijke capaciteitenoverstijgt is dwaas, omdat AI gemaakt is van menselijke capaciteiten. Alsof we onszelf vergelijken met een auto en zeggen dat een auto sneller kan dan een hardloper. Natuurlijk kan dat, maar dan zeggen we niet dat de auto een betere hardloper is.’ Kunstmatige intelligentie scoort hoog op cognitieve vaardigheden, maar niet op menselijke eigenschappen, zoals gevoel, beleving, begrip en ervaring. Zoals je weet noemen wij dit in Innovatie en Design: de Context. Denk aan de wereldberoemde quote van Eero Saarinen: ‘Always design a thing by considering it in its next larger context – a chair in a room, a room in a house, a house in an environment.’
AI zal ontwerpen, illustreren, 3D-CADmodelleren en schrijven op een manier die wij nooit zullen overtreffen. Maar het begrip van de Context is ver weg voor AI-applicaties. De grote kans is om AI voor ons te laten werken; zeker niet proberen de concurrentie aan te gaan. Het is een tool die versnelt. Denk aan de jaren negentig toen we van de tekentafel naar 3D-CAD gingen: meer versnelling en complexiteit, maar niet meer onderscheidend vermogen. Ik zie daarom gebieden waar AI kan helpen in de verpakkingsketen, zoals strategieprojecten versnellen, bijvoorbeeld een wereldwijde portfolio-rationalisatie. Vaak een complex web van: verpakkingstypen, materialen, saleskanalen, retailers, regionale proposities en duurzaamheidsambities. Generative AI-applicaties zullen zowel 2D/3D-design als engineering ondersteunen en versnellen. Tekst naar beeld, tekst naar 3D-CAD, tekst naar stans-mes. Tot slot zal AI nieuwe tools bieden in productie en logistiek; denk aan de koeling van een matrijs ontwerpen of palletisering na een verpakkingslijn. Onze toekomstige collega’s zullen de mogelijkheden van AI-applicaties moeten leren in een creatief proces. Leren schetsen, leren de juiste prompt te schrijven. AI zal zeker ontwerpers vervangen – maar niet de ontwerpers van morgen, maar die van vandaag.
Taco