De spiegel van 2020

- Door Elke Coolen, directeur DeeDee

Het jaar 2020, nog 3 weken te gaan. Om ons heen zien we solide, krachtige bedrijven omklappen omdat ze per ongeluk in de verkeerde branche zitten. De horeca en evenementenbranche zwoegen om te overleven. En ik zie persoonlijke verliezen, leed, en onbegrip voor andersdenkenden. Maar ik zie gelukkig ook bruisende energie, behulpzaamheid en hernieuwd ondernemerschap. Want laten we samen onze positiviteit gebruiken om te groeien uit deze situatie.

Wat heeft COVID bijgedragen aan leiderschap, ondernemerschap en de toekomst voor DeeDee?

Voor ons was het de drempel om met kracht te gaan voor onze missie: duurzamer verpakken. Als 2e generatie familiebedrijf is de verpakkingsbranche verankerd in onze identiteit. En daarin willen we impact maken. Alle innovatieve focus gaat daarom uit naar duurzamere verpakkingen. Juist nu leeft (eindelijk) de urgentie dat wat anders kàn, ook echt anders moet. De reden ‘waarom’ wij stazakken verkopen is hiermee, juist door COVID, kristalhelder geworden.

Daarnaast heeft COVID ons getest op het ‘hoe’ van onze organisatie. Waar staan we voor?

‘Menselijkheid voor alles’ is sinds 2020 geen waarde, maar een levenswijze geworden. Eerlijkheid en open communicatie naar ons team, naar onze klanten. Het was nog nooit zo moeilijk, nog nooit zo belangrijk. Kwetsbaarheid is onze kracht geworden, en onze relaties zijn daarmee verdiept. Zo verankert in alle teamleden, dat vertrouwen een nieuwe dimensie heeft gekregen. En met dat vertrouwen mag je dingen loslaten, en creëer je vrijheid. Voor jezelf, en voor de mensen om je heen. Want als eerlijkheid je waarde is, en duurzaamheid je missie, dan klopt het verhaal ongeacht door wie het verteld wordt.

We begonnen 2020 met LEF om te groeien, meer perfecte stazakken te leveren met ongewoon goede service. Dat doen we gelukkig nog steeds. Maar er is meer. Om impact te maken met duurzaamheid, moeten we uit onze comfort zone. Als activist de kennis vergroten, als uitvinder op zoek naar de innovaties van 2030. En als mens de moed tonen om buiten je comfort zone jezelf te blijven. Dat is geen brullende, schreeuwende moed. Maar een bescheiden stem die je dag na dag aanmoedigt door te gaan. Opnieuw te blijven werken aan de wereld een beetje mooier maken. Met oprechte aandacht. Want dat is waar ik als ondernemer gelukkig van word.

En wat betekent dat dan concreet?

Voor DeeDee heeft COVID ons hernieuwd vertrouwen gegeven. Vertrouwen in ons team en in onze ‘smile’ van oprechte aandacht en uitzonderlijk goede service. Vertrouwen in onze bijdrage aan duurzamere verpakkingen, want we zijn klaar om futiliteiten te laten varen om daadwerkelijk minder afval te creëren. Dat maakt onze keuzes ook makkelijker. Keuzes over weloverwogen uitgaven, zoals faciliteiten om thuis te werken en het creëren van die zelfde thuis-sfeer op kantoor. Maar ook keuzes om uitgaven niet te doen, vooral wanneer deze genomen werden uit Fear of Missing Out. Wij gaan uit van onze eigen kracht en onze eigenwijsheid.mailredactie

Meer artikelen

recent new image
DesignVisie: Trage...

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
recent new image
Nynke Arntzen: 'Door in...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
Daan van Urk: ‘De...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
DesignVisie: Awards

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox