Agenda
8u00 E-mail bijwerken in de trein
9u00 Curriculum ontwikkeling sessie
12u00 Lunch
12u30 Inspiratiesessie individuele afstudeeropdracht
14u00 Les schetsen geven
15u30 Testen spelprototype verpakkingsmachines
17u00 Trein naar huis, les voorbereiden
9.00 uur
De opleiding Food Innovation aan de HAS green academy (voorheen HAS Hogeschool) waar ik lesgeef is toe aan curricuum vernieuwing. We leiden op tot Food Innovators, die concepten rondom food ontwikkelen. Zo’n concept bestaat uit een product, marketing en packaging component wat samen komt door middel van een verhaal en aansluit bij de consument.
We praten deze sessie over welke leeruitkomst in welke module moet komen. Hierbij komt de nadruk op conceptontwikkeling in de basis, maar ook moet in de eerste 1,5 jaar het packaging component goed vertegenwoordigd zijn. Volgend studiejaar zal het nieuwe curriculum van start gaan. Waarbij we hopelijk bij de specialisatie packaging, die in het tweede studiejaar in het tweede semester valt, nog meer inhoudelijk kunnen sturen op packaging kennis, omdat ze dan al conceptontwikkeling beter onder de knie hebben.
12.30 uur
Onze afstudeerstudenten doen in hun vierde jaar een individueel project, waarbij zij zelf een nieuwe verpakkingsinnovatie ontwikkelen aan de hand van een eigen kansgebied. Hierin lopen ze regelmatig vast.
Mijn collega Stephanie Ribbers leidt daarom samen met Piet Degen een inspiratiesessie, en we gaan kijken of dit het juiste resultaat oplevert. Dit hebben we nog niet eerder zo gedaan. Aan de hand van wat opwarmoefeningen met vellen papier, komen we uiteindelijk via de methode art-based learning aan bij de tuin der lusten van Jeroen Bosch.
Welke inspiratie kan je hieruit halen voor je eigen project door het aandachtig te bekijken. Snelle feedback van de studenten: geen letterlijke ideeën voor hun project, maar wel het idee hoe ze verder het project moeten aanpakken. Hoe het uitpakt en of dit een blijvende sessie wordt? Dat zullen we evalueren. De afstudeerprojecten worden gepresenteerd op de Food Experience op 31 januari op de HAS green academy.
15.30 uur
Een van de zoektochten naar innovatief en vernieuwend onderwijs is minder zenden en meer laten ervaren. Voor de lessenreeks Verpakkingsmachines en verpakkingsproces, heb ik een spel ontwikkeld waarmee de studenten door middel van eerder opgedane kennis, het spel kunnen winnen.
Ik ben van mening dat spelenderwijs leren het hoogste rendement heeft, dus ik combineer hobby en werk. Het idee: kaarten selecteren die van toepassing zijn op een casus, en daarmee kun je punten scoren. Mijn collega’s testen het ruwe prototype van het spel. Het spel blijkt te complex, er moet meer geschaafd worden. Less is more. Terug naar de tekentafel.