Marc Reijnders

De achterblijvers zijn aan zet

- Door Marc Reijnders, Director FieldLab Circular Packaging.

Op nationaal en Europees niveau zijn afspraken gemaakt om bepaalde circulaire doelen te halen, zo ook op het gebied van verpakkingsmaterialen. Helaas komt het nog steeds voor dat verpakkingen niet circulair zijn in de bestaande afvalinfrastructuur. Uit de recente studie van de WUR blijkt dat minder dan één derde ‘goed recyclebaar’ is en dat 29% van het totaal relatief simpel aan te passen is tot een goed recyclebare variant.

Iedere verpakking die na afdanking niet volledig tot een grondstof voor nieuwe producten wordt verwerkt is een potentiële casus voor het FieldLab Circular Packaging. Onze experts zoeken samen met verpakkende bedrijven uit waar het knelpunt ligt. Dat kan in het ontwerp van de verpakking liggen, in de gebruikte materialen of in de techniek die wordt toepast om de gebruikte verpakking te verwerken en recyclen. 

Het FieldLab is een stichting zonder winstoogmerk en wordt financieel, en door middel van de inzet van experts, ondersteund door zes bedrijven uit de verpakkingsafval verwerkende industrie. Ook levert het Afvalfonds Verpakkingen financiële ondersteuning aan het FieldLab.

Door het slim inzetten van de gezamenlijke kennis en infrastructuur van betrokken partijen, kan er snel tot oplossingen gekomen worden. Dit wordt bereikt door middel van een korte serie strak geregisseerde ‘snelkookpan’-workshops en industriële testactiviteiten met een doorlooptijd van omstreeks 3 á 4 maanden: het Use Case traject.  De oplossingen worden vervolgens per direct in praktijk getoetst om ze verder te ontwikkelen totdat de optimale oplossing is verkregen.

‘Er is veel testen en samenwerking nodig om circulariteit te bereiken’

Zo is bijvoorbeeld uit de samenwerking met een producent van vleesproducten en experts van het FieldLab naar voren gekomen dat er verpakkingsmateriaal kan worden bespaard door enkele ingrepen. Tevens kan de recyclebaarheid enorm worden verbeterd door de ‘multilayer’ kunststof verpakking te vervangen door een mono-materiaal. Dat laatste klinkt makkelijker dan dat het is. Er komt veel testen en samenwerking met de materialenleveranciers bij kijken om circulariteit te bereiken zonder direct een complete verpakkingslijn te moeten vervangen.

Koplopers op het gebied van duurzaam verpakken zijn meestal klant bij het FieldLab. Een drijfveer kan zijn om een verpakking volledig recyclebaar te maken zodat de kans op tariefkorting bij het Afvalfonds vergroot kan worden. Het onderzoek van de WUR laat zien dat de achterblijvers nu ook echt aan zet zijn en het FieldLab wil ze hierbij graag van dienst zijn!

Reacties

Reactie toevoegen