Bart Adriaansen: ‘Duurzaam verpakken: van regeldruk naar realiteit’

Bart Adriaansen: ‘Duurzaam verpakken: van regeldruk naar realiteit’

‘Duurzaam verpakken is geen keuze meer – het is een noodzaak’, zegt Bart Adriaansen, accountmanager New Packaging Group in de VerpakkingsManagement column Ingewikkeld.

De Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) dwingt bedrijven tot een fundamentele herziening van hun verpakkingsstrategieën. Minder materiaalgebruik, meer gerecyclede content en een focus op hergebruik. In theorie een logische stap richting een circulaire economie, maar in de praktijk brengt dit forse uitdagingen met zich mee.

'Wat mij betreft is de tijd van vrijblijvendheid voorbij. Duurzaam verpakken is niet alleen een kwestie van voldoen aan wetgeving, maar vraagt om slimme keuzes'

Neem de verplichte inzet van gerecycled plastic. De vraag naar recyclaat zal enorm stijgen, maar de beschikbaarheid en kwaliteit zijn nog lang niet gegarandeerd. Hoe houden bedrijven hun producten veilig en aantrekkelijk verpakt als het juiste materiaal niet altijd voorhanden is?

Ook de focus op hergebruik roept vragen op. Terugname- en wasprocessen zijn nog niet breed uitgerold en de infrastructuur ontbreekt. Wordt dit straks een logistieke nachtmerrie of een haalbare standaard?

Daarnaast worden verpakkingen strenger beoordeeld op recyclebaarheid. Complexe materialen en multilayers, die essentieel zijn voor productbescherming, staan onder druk. Hoe combineer je duurzaamheid met functionaliteit zonder dat voedselverspilling toeneemt of producten beschadigd raken?

Recent sprak ik met een klant die door zijn machinepark gebonden is aan een specifiek kunststof voor zijn blisterverpakkingen. Toen de PPWR ter sprake kwam, bespraken we de opties. Overstappen naar een gerecycled materiaal klinkt als een logische stap, maar in de praktijk betekent dit voor hem een investering in een compleet nieuw machinepark, verspreid over meerdere landen. Dit is niet zomaar een technische aanpassing – het raakt de kern van zijn businessmodel.

Wat mij betreft is de tijd van vrijblijvendheid voorbij. Duurzaam verpakken is niet alleen een kwestie van voldoen aan wetgeving, maar vraagt om slimme keuzes. Samenwerking in de keten wordt cruciaal: van materiaalleveranciers tot brand owners en recyclingbedrijven.

Bedrijven die afwachten, gaan in de knel komen. Maar de partijen die nu investeren in innovatie, circulaire businessmodellen en alternatieve materialen, zijn straks de winnaars. Duurzaam verpakken is complex, maar wie de uitdaging aangaat, kan er ook strategisch voordeel uit halen. De vraag is niet of je meebeweegt, maar hoe snel.

Bart Adriaansen, accountmanager New Packaging Group

Meer artikelen

recent new image
Bart Adriaansen:...

‘Duurzaam verpakken is geen keuze meer...

Lees meer
recent new image
'Samenwerking in de...

De productiesector speelt een...

Lees meer
recent new image
Raoul Gabriëls: 'Meer dan...

'Duurzaam verpakken is geen kwestie van...

Lees meer
recent new image
DesignVisie:...

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox