Koen Kuypers NLPA jury Senior Specialist Packaging Engineering Organon en voorzitter VNV

3 vragen aan ... Koen Kuypers, NLPA juryvoorzitter, Senior Specialist Packaging Engineering bij Organon en VNV-voorzitter

Voor onze wekelijkse rubriek '3 vragen aan' vroegen we deze keer Koen Kuypers, NLPA juryvoorzitter Beauty & Personal Care, Senior Specialist Packaging Engineering bij Organon en voorzitter van de VNV, naar de inzendingen en jurering van de NL Packaging Awards.

Wat was je algemene indruk van de inzendingen van dit jaar?

Over het algemeen waren de inzendingen in de categorie Beauty & Personal Care dit jaar van hoge kwaliteit. De meeste verpakkingen hadden wel iets dat ze uniek maakte en dat geldt sowieso voor alle genomineerde inzendingen. In mijn ogen is dat ook een belangrijk criterium; hoe vernieuwend en echt anders is een verpakking? Dat maakt het jureren bovendien leuker, omdat je dan een interessante discussie krijgt over wat de waarde van dat nieuwe aspect is. Tegelijkertijd viel mij op dat er een vrij breed scala aan inzendingen was en dat er meerdere merkhouders met veel verschillende inzendingen waren. Niet alle verpakkingen waren outstanding genoeg om dieper op in te gaan. Ik denk dat vooral grotere merken of hun ontwerpbureaus, die veel inzendingen doen, daarin betere, scherpere keuzes kunnen maken. Tegelijkertijd zijn kleinere bedrijven juist selectief met het inzenden van verpakkingen. Wat mij betreft zouden zij meer mogen inzenden voor een grotere variëteit. Het is belangrijk dat zij de waarde hiervan inzien. Als je verpakking wordt genomineerd, heeft dat echt waarde. En als je wint, krijg je helemaal de nodige publiciteit. Op die manier kunnen ontwerpbureaus onderstrepen wat hun inbreng is, en het belang daarvan, richting merkhouders.

Wat vind jij belangrijk bij de beoordeling van een verpakking?

Voor mij begint het vaak met de eerste indruk. Hoe anders en vernieuwend is een verpakking vergeleken met wat wij als jury al kennen? Voor Beauty & Personal Care producten is aantrekkelijkheid in het schap belangrijk, evenals het gebruik voor de consument. Ook sustainability speelt een grote rol. Dit beïnvloedt de keuze van de consument en is van belang voor het imago van het merk. Bij een aantal inzendingen was dit ook zichtbaar, zowel in het product als in de verpakking. De verpakking als onderdeel van het concept speelt dan zeker mee bij de beoordeling. Soms is de verpakking zelf weinig vernieuwend, maar het concept heel sterk en is dat wat de verpakking sterk maakt.

Hoe verliep de jurering van de categorie Beauty & Personal Care?

Het jureren op zich is altijd heel leuk. Sowieso omdat je tijdens het juryproces en daaromheen met vakcollega’s in contact komt met wie je normaal gesproken niet snel aan tafel zit. Dat is inspirerend. De Beauty & Personal Care jury bestond uit mensen met relevante kennis van het segment en van design. Binnen deze categorie nam ik meer de rol van objectieve juryvoorzitter op me, dan dat ik inhoudelijk jureerde. Ik zie het ook als een belangrijke taak om ervoor te zorgen dat de jurering objectief gebeurt, om zo een serieus juryproces te garanderen. Als jury zaten we over het algemeen redelijk op één lijn. In sommige gevallen had ik wel wat meer discussie willen hebben, omdat dit iets meer interactie en polarisatie oplevert. Dat maakt het nog leuker. Maar als iedereen op één lijn zit, dan is het ook goed.

Meer artikelen

recent new image
DesignVisie: Trage...

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
recent new image
Nynke Arntzen: 'Door in...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
Daan van Urk: ‘De...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
DesignVisie: Awards

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox