Keune Dagmar Sanderink Sustainability Coordinator

3 vragen aan ... Dagmar Sanderink, Sustainability Coordinator bij Keune Haircosmetics

Voor onze wekelijkse rubriek '3 vragen aan' vroegen we deze keer Dagmar Sanderink, Sustainability Coordinator bij Keune Haircosmetics, naar de verduurzaming van de Keune verpakkingen.

Welke rol speelt duurzaamheid (op het gebied van verpakkingen) binnen Keune?

Bij Keune vinden we duurzaamheid erg belangrijk. We zijn een familiebedrijf en kenmerkend voor Keune is dat we niet in kwartalen denken, maar in generaties. En om onze planeet in goede staat te kunnen overdragen aan toekomstige generaties, moeten we nu actie ondernemen. 

Om onze verpakkingen verder te verduurzamen hebben we onszelf een aantal ambitieuze doelen gesteld, waaronder dat 100% van onze verpakkingen in 2028 recyclebaar, hervulbaar en/of herbruikbaar moet zijn en dat in 2030 al onze verpakkingen van gerecycled en/of biobased materiaal moeten zijn. Dit is leidend voor al onze beslissingen op het gebied van verpakkingen en we nemen dit zoveel mogelijk mee voor alle nieuwe producten die we maken.

Sinds kort maken jullie voor de Tinta hair colouring tubes gebruik van gerecycled aluminium. Kun je daar iets over vertellen?

Zeker! Tinta Color 2023 is een mooi voorbeeld van een verpakking waarbij de verduurzaming een speerpunt was. Een belangrijke aanpassing die we hebben gedaan, is het inzetten van 100% gerecycled aluminium in de haarverftubes. Dit heeft dezelfde kwaliteit als virgin aluminium, maar een veel lagere carbon footprint. De uitdaging bij deze aanpassing zat ‘m dus ook niet op het technische vlak, maar vooral in de schommelende inkoopprijzen van het materiaal.

Welke doelstellingen en ambities heeft Keune verder nog op het gebied van duurzaamheid? 

Naast doelstellingen op onze verpakkingen kijken we natuurlijk ook naar de rest van de keten. We hebben een doelstelling om onze directe CO2-uitstoot (scope 1 en 2) per ton bulk te halveren in 2030 en evalueren de sociale prestaties en milieuprestaties van onze leveranciers. Ook brengen we in kaart waar onze natuurlijke ingrediënten vandaan komen en hoe we deze zo duurzaam mogelijk kunnen sourcen, bijvoorbeeld palmolie die RSPO-gecertificeerd is. 

In april lanceren we onze vernieuwde So Pure lijn, waarvan de producten verpakt zullen zijn in refill pouches met hervulbare dispensers. Daarnaast hebben we de kleur van onze Tinta Developer literflessen aangepast van zwart naar lichtgrijs en wit, zodat ze detecteerbaar zijn in NIR (Near Infra Red)-sorteerinstallaties en zo beter gerecycled kunnen worden. 

Verder zijn we continu bezig met het zoeken naar en testen van duurzamere alternatieven voor onze huidige verpakkingen. Hoe kunnen we minder materiaal gebruiken? Kunnen we gerecycled materiaal inzetten? Hoe kunnen we de verpakking beter recyclebaar maken? We moeten onszelf dit soort vragen blijven stellen op de weg naar een duurzame toekomst.

 

Meer artikelen

recent new image
DesignVisie: Trage...

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
recent new image
Nynke Arntzen: 'Door in...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
Daan van Urk: ‘De...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
DesignVisie: Awards

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox