‘Designintensiteit’

- Door Jeroen Verbrugge, Creative Founder en Co-owner bij FLEX/design.

Het voelt een beetje dubbel om op dit moment ‘slechts’ over packaging design te schrijven, terwijl er aan onze Europese oostgrenzen zich zoiets heftigs afspeelt. En dan is het onderwerp van mijn column ook nog verbonden aan het modieuze thema ‘mindfulness’. Het contrast kan misschien niet groter. 

Ik ben ervan overtuigd dat goede ideeën vooral in een goede sfeer ontstaan.

Recent passeerde het thema weer eens in mijn dagelijkse praktijk. In een informeel gesprek werd mij medegedeeld dat in de juiste flow de beste ideeën zich als vanzelf aan je zouden presenteren. Dat vooral totale ontspanning tot een goed design zou leiden en dat je er vooral alle tijd voor moest nemen. ‘Overthinking creates problems. Don’t overthink, just overflow with good vibes’. Dit kwam niet erg overeen met mijn eigen ervaringen. Had ik het al die jaren zo verkeerd gezien en gepraktiseerd?

Ik ben ervan overtuigd dat goede ideeën vooral in een goede sfeer ontstaan. Maar ontwerpvragen zijn tegelijkertijd vaak hele ingewikkelde puzzels. Het is cruciaal dat je je heel goed verdiept in de vraag en zelfs ‘in de vraag achter de vraag’. Alleen zo kan je daarvoor een pakkende en simpele oplossing ontwerpen. Heel relaxed en ‘in the flow’ een goed idee schetsen is prima en waardevol, maar het wordt pas een echt goed design als je je tot het uiterste inspant om in vele iteraties het idee tot het allerbest denkbare eindproduct te brengen. In die zin is het ontwerpen voor mij geen vrijblijvende en luchtige kwestie, maar ook noeste arbeid en vakmanschap. Anders blijft het toch echt bij ‘wishful sketching’, zoals een goede collega mij soms fijntjes laat weten.

Een andere door mij gewaardeerd designer is een groot voorstander van ‘slow design’. Goede ideeën moeten volgens hem vooral de tijd krijgen om te rijpen. In essentie ben ik het daar zeer mee eens, mits het er niet toe leidt dat een product te laat op de markt wordt geïntroduceerd. Opvallend genoeg is juist diezelfde designer intenser met zijn vak bezig dan vele van zijn collega’s.

Daarom zou ik graag aandacht willen vragen voor ‘design intensiteit’. Of het nu gaat om projecten met strakke planningen of projecten die wellicht om meer tijd vragen. Voor een echt goed packaging design moet je telkens weer het maximale eruit halen. ‘Flow’ ten behoeve van inspiratie is op z’n tijd prima, maar verder moet een designer ook bereid zijn ‘transpirerend’ zijn of haar werk te doen. Zo niet, dan ben ik bang dat wij in oppervlakkige en weinig betekenisvolle producten blijven hangen. In geen enkele tijdsperiode is dat gewenst en zeker nu niet.

Reacties

Reactie toevoegen