Zwerfplastic voor zachtfruit

Zwerfplastic voor zachtfruit

Een zachtfruitschaal van gerecycled zwerfplastic uit kuststroken, daarmee zet FruitMasters een volgende stap in hun continue verduurzamingstraject. De nieuwste verpakking is een mooie optelsom: duurzaam, technisch haalbaar en commercieel interessant.

Gerecycled zwerfplastic

FruitMasters heeft een directe binding met wat de Nederlandse bodem te bieden heeft. Nederlands’ grootste fruitcoörporatie verzorgt namelijk voor ruim vierhonderd fruittelers de vermarkting van hun producten, zowel in eigen land als in het buitenland. Niet zo gek dus dat FruitMasters het beste voorheeft met de natuur en altijd op zoek is naar mogelijkheden om te verduurzamen. De nieuwste stap die zij op dit gebied zetten, is een zachtfruitschaal van gerecycled zwerfplastic dat uit kuststroken is verzameld. Jochem Kuipers, coördinator Inkoop: ‘De afgelopen jaren voerden wij al veel verbeteringen door. Wij werken bijvoorbeeld met monoverpakkingen, composteerbare fruitstickers en hernieuwbare bronnen zoals rietsuiker in plaats van virgin plastic. Verder proberen wij het gewicht van onze verpakkingen waar mogelijk te reduceren en natuurlijk maken wij al jaren gebruik van gerecycled plastic. De keuze om gerecycled zwerfplastic in te zetten, is een volgende stap in het verduurzamen van onze verpakkingen.’



Drie lagen

Dit zachtfruitseizoen liggen de aardbeien, bramen, kersen en frambozen van de telers van FruitMasters voor het eerst op een schaal van gerecycled zwerfplastic. ‘Dit heeft dezelfde eigenschappen als regulier gerecycled plastic. Je kunt daarbij denken aan eigenschappen als smelttemperatuur, transparantie en recyclingvorm. Van productiefase tot en met afvalfase gedraagt het gerecyclede zwerfplastic zich op dezelfde manier. Bovendien is de kwaliteit ervan vergelijkbaar met dat van virgin plastic’, vertelt Kuipers. ‘Qua voedselveiligheid heb je natuurlijk te maken met wat wettelijk is toegestaan. Virgin plastic is daarbij het hoogst haalbare, omdat gerecycled plastic contaminaties kan hebben. Onze zachtfruitschaal bevat drie lagen. De twee buitenste lagen zijn gemaakt van ‘post consumer waste’ bottle flakes. De binnenste laag is een combinatie van deze bottle flakes en zwerfplastic, dat voedselveilig is gemaakt door de eerder genoemde contaminaties te verwijderen met een decontaminator. In onze optiek is deze laag ook voedselveilig, maar vanwege de regelgeving zit deze toch ingesloten in de twee andere lagen. De bron van het PET dat wij gebruiken is de voedselindustrie. Het materiaal aan de buitenkanten is afkomstig van flessenmateriaal zoals statiegeld flessen en waterflesjes en de binnenste laag van hetzelfde materiaal met een aandeel flessen uit zwerfafval.’



Inzameling en verificatie

FruitMasters’ introductie van de zachtfruitschalen van gerecycled zwerfplastic uit kuststroken is tot stand gekomen in samenwerking met hun verpakkingspartner Infia en Keep Sea Blue. Deze milieuorganisatie verzamelt het plastic binnen vijftig kilometer van de kust van de Griekse eilanden en Cyprus. Vervolgens is het mogelijk om met behulp van blockchaintechnologie de herkomst van het zwerfplastic te verifiëren. Jochem Kuipers, coördinator Inkoop: ‘Wij gebruikten al jaren gerecycled plastic voor onze verpakkingen. Nu kiezen wij bewust voor de overstap naar zwerfplastic, omdat wij zo ook nog eens helpen te voorkomen dat plastic in zee belandt.’

Spagaat

De inzet van gerecycled zwerfplastic is voor FruitMasters nog niet het eindstation. Wat dat wel precies is, kan Kuipers nog niet voorzien: ‘Het mooiste zou natuurlijk zijn als je helemaal geen verpakking meer nodig hebt. Alleen zie dan je aardbeien maar eens bij de consument te krijgen. Voor de massa is plastic het beste materiaal voor zachtfruit, omdat het betaalbaar is. Zo zit je altijd in een spagaat tussen wat duurzaam, technisch haalbaar en commercieel interessant is. Sowieso moet de consument een duurzame keuze begrijpen en de retailer moet erachter staan. Zachtfruit op een schaal van pulp is bijvoorbeeld technisch gezien allang mogelijk, maar consumenten kopen ook met hun ogen. Als je zachtfruit in een dichte schaal verpakt, dan zakt de verkoop ervan in. Wat wel een succes is geworden, is onze hardfruitverpakking voor vier appels met een kartonnen sleeve. Voorheen was dit een folie. Zowel de consument als de retailer zagen er ondanks de extra kosten brood in. Alleen dan is zo’n verduurzaming mogelijk.’

Gerelateerd nieuws