Yellow Dress Retail met Spijked& in de race voor Pentaward

Yellow Dress Retail met Spijked& in de race voor Pentaward

Swinkels Family Brewers introduceerde eind vorig jaar een nieuw merk hard seltzer, genaamd Spijked&. Het familiebedrijf benaderde designbureau Yellow Dress Retail voor het ontwikkelen van een merkidentiteit.

Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?


Spijked& hard seltzer is verkrijgbaar in 4 verschillende smaken, waaronder Seaweed.
Spijked& hard seltzer is verkrijgbaar in 4 verschillende smaken, waaronder Seaweed.

Hard seltzers zijn laag-alcoholische drankjes op basis van bruiswater, alcohol en een (fruit)smaakje. Spijked& is veganistisch en glutenvrij in vier verschillende smaken, waaronder Seaweed. Swinkels Family Brewers ging voor deze speciale smaak een samenwerking aan met The Seaweed Company, een aquacultuurkwekerij in Schiedam. De Seaweed variant is een integraal onderdeel van de positionering van het merk Spijked&: “More than a Hard Seltzer”.

Spijked& merkidentiteit

Het Amsterdamse designbureau Yellow Dress Retail ontwikkelde voor de merkidentiteit van Spijked& het designconcept open up the Dutch waters en voegde daar als onderscheidende USP seltzer made in Holland aan toe. Dit werd de basis voor het verpakkingsdesign.


Spijked& hard seltzer blikje staat op de shortlist voor een Pentaward 2021.
Spijked& hard seltzer blikje staat op de shortlist voor een Pentaward 2021.

‘De onlosmakelijke verbinding die Nederland heeft met water, gecombineerd met het gebruik van lokale ingrediënten voor de natuurlijke smaakaroma’s van Spijked&, sluiten naadloos aan bij het drankje’, legt Michelle Romeo-Wiegman van het designbureau uit. ‘Visueel vertellen we het verhaal van Spijked& in de vorm van een zeemanstatoeage lay-out, uitgevoerd in Delftsblauw. Ook het logo kreeg nautische kenmerken. Het refereert aan een anker, waarbij de haak het pure ingrediënt voor de smaak uit het Nederlandse water haalt. Het logo is in zwart uitgevoerd, zodat het met de frisse, lichte kleuren conform de categoriecodes een mooi contrast vormt.’

Spijked& op Pentaward shortlist

Het hard seltzer blikje met het verpakkingsdesign van Yellow Dress Retail is één van de 500 genomineerden van 2.000 ingezonden designs uit 60 landen. Het blikje staat op de Pentawards 2021 shortlist in de categorie Beverages.

Over Pentawards

Sinds 2007 erkent Pentawards bijzondere verpakkingsontwerpen wereldwijd door middel van haar jaarlijkse wedstrijd. De lijst met genomineerden voor dit jaar zijn bekend gemaakt en hier te lezen. De uitreiking van de awards vindt op 30 september plaats in Londen. Aanmelden kan via het online registratieformulier.

Artikel delen