VM Nieuwsronde buitenlandse media | nootjes in een bierblikje

VM Nieuwsronde buitenlandse media | nootjes in een bierblikje

De redactie van VerpakkingsManagement scant wekelijks buitenlandse verpakkingssites op noviteiten en ontwikkelingen. Deze week vielen ons onderstaande berichten op uit PackagingNews, Packnews, PackagingWorld, Packaging Insights en Canadian Packaging.

Schilderij als basis voor verpakkingsdesign

Een kleurrijk schilderij van de Finse kunstenares Eva Wahlström, die ook zesvoudig wereldkampioen boksen is, heeft als inspiratiebron gediend voor de non-alcoholische mousserende Ruusunen drank van Lasso Drinks. De verpakking is ontwikkeld door Metsä Board.
De alcoholvrije drank ‘R – Ruusunen’ wordt geproduceerd door het bedrijf Lasso Drinks en het grafische ontwerp op zowel de glazen fles zelf als de verpakking is gebaseerd op een schilderij van Eva Wahlström.
‘De drank krijgt zijn smaak van de rozenblaadjes, die opvallend op de fles en op de verpakking staan’, vertelt Kimmo Koivikko van Lasso Drinks. ‘Daarnaast vormde het kleurrijke schilderij van de professionele bokser Eva Wahlström als inspiratie voor het ontwerp van de verpakking voor deze sprankelende drank.’
De kartonnen capsule, die de fles omringt en beschermt, is ontwikkeld door het ontwerpteam van verpakkingsleverancier Metsä Board. Het grafische ontwerp van deze capsule is ook gebaseerd op het schilderij van Wahlström.

Bron: PackNews


Een kleurrijk schilderij van professionele bokser Eva Wahlström, vergelijkbaar met het schilderij dat de inspiratie vormde voor het ontwerp van de verpakking voor de sprankelende drank. (Privé foto)

Verpakking als wisky mixer

Knockout heeft een limited edition ontworpen voor Monkey Shoulder, de premium blended malt Scotch whisky die gemaakt is om te mixen. Het deksel van deze innovatieve verpakking doet ook dienst als cocktailzeef, een barhulpmiddel waarmee consumenten thuis kunnen mixen en genieten van de Monkey Shoulder mixen.
De slim ontworpen cocktailzeef van Knockout is zowel functioneel als elegant met een vleugje Monkey Shoulder-speelsheid. Het is gemaakt van roestvrij staal en het duurzame gereedschap heeft een roségouden afwerking en bevat het iconische embleem van de drie apen van het merk.
‘De buitenverpakking van het limited edition-pakket laat de onstuitbare persoonlijkheid van Monkey Shoulder weer’, zegt Dominic Burke, oprichter van Knockout. ‘Het bevat een levendigheid dat past bij het iconische patroon van het merk en wordt aangevuld met een leuke mix van typografie.’
‘Deze opdracht gaf ons een geweldige kans om een ​​innovatief ontwerp te creëren. Het resultaat is een handige bar-kit die mensen zal blijven aanmoedigen en inspireren om thuis cocktails te maken en ervan te genieten.’
Bron: PackagingNews


Het deksel van de Monkey Shoulder verpakking doet ook dienst als cocktailzeef, een barhulpmiddel waarmee consumenten thuis kunnen mixen en genieten van de Monkey Shoulder mixen.

Navulbare lippenstift

De Iconic Woodacity lippenstift brengt de expertise van Quadpack op het gebied van hout en de technologie van Aptar op het gebied van lippenstift samen.
De lipstick is ontworpen voor minimale impact en maximale betrokkenheid van de consument. Het mechanisme zit in een behuizing van één materiaal, speciaal ontworpen en vervaardigd door Quadpack, gemaakt van 100% gecertificeerd essenhout uit duurzaam beheerde bossen. Het gepatenteerde 'Solo Twist'-systeem heeft een ovaalvormige binnenkant die ervoor zorgt dat de dop bij een kwartslag automatisch vergrendelt. Het draaigebaar wijkt af van de standaard kliksluitingen, waardoor het fris en leuk is.
De lipstick is gemakkelijk navulbaar: consumenten trekken eenvoudig het gebruikte mechanisme eruit en klikken het nieuwe vast. Ze kunnen ook verschillende kleuren behouden en degene invoegen die ze vandaag willen gebruiken, waardoor de impact van de verpakking verder wordt verminderd.
Bron: Canadian Packaging


De Iconic Woodacity lippenstift brengt de expertise van Quadpack op het gebied van hout en de technologie van Aptar op het gebied van lippenstift samen.

Composteerbaar bestek

EcoTensil en Trendy Top hebben een deksel met composteerbare lepel ontwikkeld die voldoet aan de Single Use Plastic Directive (SUPD).
De stevige EcoTensil-papieren lepel is gemaakt van PEFC-gecertificeerd karton en heeft het Flusix kunststofvrij keurmerk - gecontroleerd door het Din Certco Instituut in Duitsland.
De composteerbare kartonnen lepel past in een compartiment in de cupdeksel van Trendy Top en biedt een kant-en-klare oplossing voor voedselproducenten die zich richten op de populaire single-serve on-the-go-markt. De lepel is hygiënisch afgesloten met een verwijderbaar etiket.
Bron: Packaging Insights


EcoTensil en Trendy Top hebben een deksel met composteerbare lepel ontwikkeld die voldoet aan de Single Use Plastic Directive (SUPD).

Duurzaam snacken uit blik

De Canadese startup SnackPow ontdekte dat een aluminium blikje de beste manier is om zijn smakelijke snacks op de markt te brengen. Leverancier Solucan bedrukt de blikjes digitaal, zodat er geen papieren label of een krimpfolie nodig is.
De verpakking voldoet aan twee belangrijke eisen van tegenwoordig: differentiatie en duurzaamheid. Salesdirecteur Robin Charest van SnackPow is zo enthousiast er gelijk 13 soorten snacks op de markt zijn gebracht.
‘We wilden een grab-and-go-formaat aanbieden dat de klant gemakkelijk in de bekerhouder van een auto, een fiets, een rugzak of wat dan ook kan plaatsen. En we wilden ook afstappen van plastic folie en naar een circulaire verpakking. Aluminium kan eindeloos worden gerecycled, vooral als er geen label van papier of krimpfolie op zit. Toen we hoorden dat Solucan blikjes kon leveren in elke gewenste hoeveelheid, trok dat zeker onze aandacht. Hun digitale druk geeft ons ook een ongelooflijke flexibiliteit op het gebied van maatwerk. We hoeven ze alleen maar een pdf te sturen en het aantal blikjes dat we willen.’
Bron: PackagingWorld


Het grab-and-go-formaat van SnackPow.