Visvrije tonijn brengt vrolijke noot

Visvrije tonijn brengt vrolijke noot

Seasogood lanceert een innovatief en duurzaam product: visvrije tonijn. Hiermee wil de startup de zee herstellen van bijvangst en overbevissing. Een optimistische aanpak, waarbij een speels design en het volgen van de categorieregels de boventoon voeren.

Geen verpakkingsnieuws meer missen? Schrijf u in voor de VerpakkingsManagement Nieuwsbrief.


Blikje voor blikje de zee herstellen, dat is het doel van startup Seasogood. Sinds mei ligt hun visvrije tonijn in het visconservenschap van Albert Heijn. Volgens co-founder Pieter Muntendam ziet de supermarktketen hiervan ook de noodzaak in: ‘Als consumenten dit product niet oppakken, is het schap over dertig jaar leeg. Voor zuivel en vlees zijn er al veel plantaardige alternatieven. Vis blijft gek genoeg de uitzondering, terwijl bijvangst en overbevissing een groot probleem vormen. Tonijn is de populairste vissoort en veroorzaakt dus een aanzienlijk deel van dit probleem. Daarom zijn wij begonnen met tonijn en in de toekomst willen wij vissoort voor vissoort aanpakken. In Nederland zijn wij het eerste merk dat visvrije tonijn als alternatief voor tonijn biedt.’

Toegankelijk en optimistisch

Seasogood richt zich vooral op millennialgezinnen, omdat deze vaak een flexitarisch eetpatroon hebben. Zij eten minder vlees en meer plantaardige voeding. ‘Kinderen willen vaak al geen vlees meer eten. Toch willen wij geen typisch vegan merk zijn, omdat wij een brede doelgroep willen bereiken. In plaats van “vegan” gebruiken wij daarom in onze communicatie “visvrij”. Dat klinkt vriendelijker. De kern van ons product is echt toegankelijkheid en dat straalt het verpakkingsdesign ook uit. Het design is gemaakt door De Ontwerpschuur. Zij hebben ervaring met vegan producten en begrijpen waar consumenten naar op zoek zijn’, aldus Muntendam. ‘Een merk dat goed onthouden kan worden en optimistisch is, dat vonden wij heel belangrijk. Het design is daarom onderscheidend, simpel en vrolijk, met als merkicoon de Happy Tune vis. Dat is makkelijker te onthouden dan een woordmerk en maakt het speelser. Die creativiteit past ook goed bij een duurzaam startupmerk.’


Seasogood: ‘Consumenten en retailers moeten ons product goed kunnen herkennen.’
Seasogood: ‘Consumenten en retailers moeten ons product goed kunnen herkennen.’

Aansluiten op de categorie

Hoe belangrijk Seasogood een originele en vrolijke uitstraling ook vindt, toch hield de startup zich strikt aan de categorieregels. ‘Consumenten en retailers moeten ons product goed kunnen herkennen. Binnen de categorie betekent de kleur blauw tonijn in water, groen tonijn in olijfolie en hebben subsegmenten een andere kleur. Dit hebben wij toegepast’, aldus Muntendam. ‘Met een blikje als verpakking sluiten wij eveneens aan op de categorie. Sowieso vonden wij het belangrijk om dit te gebruiken. In een blikje hebben onze producten zonder koeling een jarenlange houdbaarheid en dat past natuurlijk helemaal binnen ons streven naar duurzaamheid. Wij willen alle drempels om van tonijn over te schakelen naar visvrije tonijn zo laag mogelijk maken.’ Ook qua prijs past Seasogood goed binnen de categorie. Het product kost ongeveer evenveel als duurzame tonijn, terwijl de visvrije tonijn niet hoeft uit te lekken. Daardoor is de prijs per kilogram bruikbaar product dus eigenlijk lager. Muntendam: ‘Tussen vlees en vleesvervangers zijn de prijsverschillen groter. Bovendien accepteren consumenten wel dat duurzame producten wat meer kosten.’


Het design bevat de Happy Tune vis. Die is volgens de merkeigenaar makkelijker te onthouden dan een woordmerk en maakt het speelser.
Het design bevat de Happy Tune vis. Die is volgens de merkeigenaar makkelijker te onthouden dan een woordmerk en maakt het speelser.

Innovatie en snelheid

De aandacht voor het belang van een gezonde zee groeit enorm. De lancering van Seasogood is volgens Muntendam dan ook precies op het juiste moment: ‘Consumenten hebben behoefte aan een product dat op deze bewustwording inspeelt. Onze visvrije tonijn doet dat. Als nieuw merk vervullen wij binnen de categorie een pioniersrol. Innovatie en snelheid zijn daarom belangrijk voor ons. Dit kunnen wij waarmaken, doordat wij klein zijn en alles inhouse doen. Mijn compagnon Dennis Favier is foodontwikkelaar en wij hebben ons eigen foodlab. Marketing is zien en voorspellen wat mensen willen. Wij spelen daarop in en lopen met onze producten voor op de markt.’ Seasogood is niet zozeer bedoeld als gerecht op zich, maar wel als ingrediënt. Op sociale media blijkt de visvrije tonijn vooral bij liefhebbers van pizza tonno in de smaak te vallen. ‘Onze producten worden positief ontvangen. Als ingrediënt zullen consumenten geen verschil ervaren tussen tonijn en visvrije tonijn, daarvan zijn wij overtuigd. Bovendien bevat ons product omega 3-vetzuren en is het rijk aan eiwitten, net als echte vis. Seasogood biedt dus de positieve eigenschappen van vis en daarmee een goed duurzaam alternatief.’

Tekst Corina Gunneman