Verpakkingen & labels domineren drukwerkomzet

De omzet van de Europese grafische sector minus labels en verpakkingen krimpt met 13% tot 2023. In dezelfde periode stijgt in Europa echter de omzet uit bedrukte labels en verpakkingen, met 7%. De markt voor bedrukte verpakkingen en labels vertegenwoordigt zelfs nu al een fors hogere omzet dan de markt voor al het andere grafische drukwerk. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau Smithers Pira, in opdracht van Intergraf. 

Intergraf is de wereldwijde koepel van brancheorganisaties in de grafische sector. De nieuwe cijfers van Smithers Pira bieden interessante inzichten over de snel verschuivende panelen in deze industrie. Wanneer bedrukte verpakkingen en - labels wel zouden worden meegerekend, dan zien we de totale omzet van de Europese grafische sector tot 2023 maar met 1,6% ofwel €2,5mld dalen, naar €154,5 mld. 

Verpakkingen en labels richting honderd miljard euro
Tijdens het jaarlijkse congres van Intergraf, op 24 mei in Londen, haalde voorzitter Cees Verweij in zijn openingsspeech de nieuwste cijfers van Smithers Pira aan om te illustreren dat de grafische industrie (drukwerk en bedrukte verpakkingen en labels) niet over één kam is te scheren. Tussen 2018 en 2023 daalt volgens het rapport de omzet uit het bedrukken van kranten en tijdschriften van €13 mld naar €10 mld (-23%), terwijl de omzet uit bijvoorbeeld het bedrukken van handelsdrukwerk daalt van €25 mld naar €22 mld (-12%). De zes miljard euro omzet die uit deze drie categorieën weglekt is echter weg te strepen tegen de groeiende markt voor bedrukte verpakkingen en labels. Daar stijgt de omzet tussen 2018 en 2023 van €84 naar €90 mld (+7%). 

8,5 miljard verdampende euro's
Laten we verpakkingen en labels echter buiten beschouwing en gooien we alle andere grafische drukwerksoorten (ook bijvoorbeeld handelsdrukwerk) op een hoop, dan zien we een dramatische ontwikkeling: de omzet van de Europese grafische industrie minus verpakkingen en labels daalt tussen 2018 en 2023 naar verwachting met 13,3%: van €72 mld naar €63,5 mld.

40% klassieke drukwerkomzet weg sinds 2000
Uit deze cijfers vloeit logischerwijs voort dat het omzetgewicht van verpakkingen en labels in de Europese drukwerkschaal blijft toenemen. Nu komt 54% van de grafische omzet hier vandaan, over vijf jaar ruim 58%. Het jaar 2015 markeerde in Europa al het omslagpunt tussen overige grafische druk en bedrukte verpakkingen en labels. Het betreft een langjarige trend: in 2000 bedroeg de Europese markt voor overige grafische druk nog €120 mld, versus €69 mld voor bedrukte verpakkingen en labels. Dat vertaalde zich in een omzetverhouding 63-37, versus 46-54 in 2018 en de hierboven becijferde 42-58-ratio in 2023. 
Uit bovengenoemde cijfers is ook af te leiden dat tussen 2000 en 2019 40% van de omzet uit de Europese drukwerkindustrie is verdwenen, wanneer we bedrukte verpakkingen en labels buiten beschouwing laten. 

Reacties

Reactie toevoegen