Venco Choco D’rop: eigen signatuur

Venco Choco D’rop: eigen signatuur

Drop en chocolade. Het oer-Hollandse dropmerk Venco combineert ze in een innovatief product: Venco Choco D’rop chocoladedropballen. Een polariserend idee waarmee merkeigenaar Cloetta, de Zweedse zoetwarenproducent met vestiging in Nederland, de supermarktschappen wil veroveren. Het verpakkingsdesign voor deze premium lijnextensie is van PROUDdesign.

Tekst: Kristi Houtkamp Foto’s: PROUDdesign


Lijnextensie: Venco Choco D’rop - Foto: PROUDdesign

Innovatie: Venco Choco D’rop

Venco is het meest bekende dropmerk van Nederland. De drop wordt al meer dan 135 jaar volgens traditioneel recept gemaakt. ‘Maar dat betekent niet dat je als marktleider achterover kunt leunen’, zegt Evelien Magnin, Marketing Manager Enjoyment & Indulgence Red Band, Venco & Lonka bij Cloetta Holland. ‘Integendeel. We blijven vernieuwen en innoveren. Met Venco kunnen we dit op een gedurfd Nederlandse manier doen. Zo hebben we vorig jaar de Venco dropkrijt-ijsjes geïntroduceerd en nu komen we met Venco Choco D’rop.’ In Scandinavië zijn de chocoladedropballen al langer een hit. ‘Drop en chocolade zijn daar, net als in Nederland, populaire producten. We zijn lang bezig geweest om die twee samen te voegen tot een nieuw snoepje met een unieke smaak.’ Na diverse marktonderzoeken en smaaktests met positieve resultaten vond merkeigenaar Cloetta, de Zweedse zoetenwarenproducent met vestiging in Oosterhout, de tijd rijp om de chocoladedropballen ook in Nederland te vermarkten. ‘Nederlandse consumenten bleken verrast door het product en zeer te spreken over de smaakcombinatie.’

Sensorisch mondgevoel

Chocoladedropballen? ‘Het balletje bestaat uit drie verschillende lagen, die voor een sensorisch mondgevoel zorgen. Na het poederlaagje aan de buitenkant (drop- of salmiakpoeder) volgt een harde chocoladelaag die na het doorbijten smelt en de rijke chocoladesmaak vrijgeeft, en tot slot is er de dropkern. Die drie structuren geven een fantastische smaakbeleving’, vertelt Magnin. ‘We introduceren nu drie varianten – melk, puur en wit met een zoete of zoute dropkern – , maar uitbreiden van dit smaakpalet is in de toekomst zeker mogelijk.’

Lijnextensie voor Venco

Met deze lijnextensie zoekt Cloetta naar doelgroepverbreding voor het merk Venco. In de chocoladecategorie is het merk Venco niet aanwezig en met dit product bereiken we niet alleen de dropliefhebber, maar verleiden we hopelijk ook de chocoladeliefhebber. Die gewenste marktpenetratie had nog wel een uitdaging, zegt Magnin. ‘Dit nieuwe product is duurder dan een gemiddelde zak drop. De positionering moest dus anders. Venco Choco D’rop is een premium product en voegt waarde toe aan de zoetwarencategorie zoetwaren. Daarom is het ook niet verpakt in de standaard stazakken zoals het bestaande Venco-assortiment, maar in een kunststof pot met schroefdeksel. De pot is deels transparant gehouden om de consument zicht op de inhoud te geven.

Logo: van rood naar goud

Het verpakkingsdesign is op de Nederlandse markt toegespitst. Wat opvalt: het Venco-logo is zeker nog herkenbaar, maar de kleur rood is vervangen door goud. Ook is het logo kleiner om het meer premium te maken, het woordbeeld Choco D’rop . Magnin: ‘Het duurde wel even voordat het besluit viel om het bestaande logo los te laten, maar een andere positionering vraagt ook om dit soort oplossingen.’ De ontwerpers van PROUDdesign creëerden het verpakkingsdesign voor Venco Choco D’rop. Steven de Cleen: ‘Helder, vol smaak en premium was de opdracht. Passend bij Venco als merk én bij de premium positionering van dit product, vandaar de sterke eigen signatuur. Waarin we meer de categoriecodes van chocolade dan die van drop volgen. Dat zorgt voor extra onderscheid in het dropschap.’

Spiegeleffect

De drie structuren die in het nieuwe snoepje samenkomen, is door het designteam mooi en duidelijk verbeeld op zowel de pot als het deksel. ‘De golvende vorm van het etiket symboliseert het smelten van de chocolade’, aldus De Cleen. Voor het logo en de productnaam in goud is koudfolie toegepast. Iets wat je ook in de chocoladecategorie ziet. Dat was technisch dé uitdaging, zegt Micha Geldermans van ZDSGN Brand Packaging Solutions, die vanuit zijn grafische expertise de uitwerking van het ontwerp van PROUDdesign voor zijn rekening nam. ‘Koudfolie zorgt voor een spiegelend effect en dat maakt het ontwerp heel spannend en minder statisch, waardoor het de aandacht trekt in het schap. Maar, en daar komen we bij een lastig neveneffect: als de verpakking minder goed wordt uitgelicht in het schap is de leesbaarheid wel een uitdaging. Daarentegen maakt de ronde vorm van de pot weer veel goed qua leesbaarheid.


Venco Choco D’rop. Foto: PROUDdesign

Herkenbaarheid?

Een kunststof pot, een andere logokleur, het roept de vraag op of je nog wel herkenbaar bent voor de bestaande doelgroep, de Venco-dropfans. Magnin: ‘Daar zijn we ons van bewust. Daarom ligt de focus nu vooral op het uitleggen van het concept: wat is Venco Choco D’rop. Wie proeft, ontdekt.’

Artikel delen