Van Eigen Deeg: mooie ontwikkelingen dankzij corona

Van Eigen Deeg: mooie ontwikkelingen dankzij corona

Van Eigen Deeg is al een aantal jaren actief, zowel op de markt als binnen het innovatieplatform van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). Het afgelopen jaar ondervond het bedrijf ook de invloed van corona. Met mooie ontwikkelingen tot gevolg.

Ambachtelijke koeken in een 100% composteerbare verpakking, daarmee verwent Van Eigen Deeg sinds 2017 de milieubewuste koeketer. Naast een aantal winkels behoren ook veel horecaondernemingen tot de klantenkring. ‘Door corona zagen wij veel verdrietige situaties om ons heen, die ook impact hadden op ons. Wij hielden veel horecakoekjes over, waar wij iets mee moesten. Zo’n crisis is een enorme shake up. Als ondernemer word je gedwongen om stil te staan bij: waar zijn wij mee bezig en wat willen wij? Het resultaat is onze online koekjeswinkel, waarmee je koekjes voor speciale momenten kunt versturen. Dat wilden wij al heel lang en nu moesten wij wel’, vertelt oprichter Marijntje van Benthum.


De nieuwe verpakking voor brievenbuspakketten bestaat uit een composteerbaar bakje van rijstpapier en een foliezakje van recyclebaar plastic.

Composteerbaar bakje van rijstpapier

‘De nieuwe verpakking voor brievenbuspakketten bestaat uit een composteerbaar bakje van rijstpapier en een foliezakje van recyclebaar plastic. De online verkoop gaat heel goed en dat geeft echt een ondernemerskick. Maar de verpakking zorgt nog wel eens voor discussie. Onze klantenkring is breder geworden en consumenten worden steeds kritischer. Van sommigen krijgen wij commentaar op de plasticlook van het folie.’

Insteek vooral recyclebaar

Van Eigen Deeg heeft bij veel consumenten een plasticvrij imago. Voor Marijntje echter is de insteek van de verpakking niet zozeer plasticvrij, maar vooral recyclebaar. ‘Plastic wordt als slecht weggezet, maar dat hoeft het niet per se te zijn. Voor plastic zijn er namelijk de best werkende recyclestromen. Met onze composteerbare verpakking daarentegen lopen wij er tegenaan dat consumenten niet goed weten waar zij deze kunnen weggooien. Het inzamelingsproces van GFT verschilt per gemeente en per afvalverwerker en is dus helemaal niet eenduidig.’

Ze eerlijk en transparant mogelijk

‘Wij proberen daarom zo eerlijk en transparant mogelijk te communiceren over onze beslissingen. Wij laten zien dat wij voor een mooie uitstraling en bewustwording kiezen én wat er wél kan. Daarom heeft onze verpakking nu een QR code, waarmee wij het weggooiadvies uitleggen. Ook houden wij de ontwikkeling van monomateriaal goed in de gaten. Sinds kort zijn er plastic zakjes op de markt die mono zijn, goed beschikbaar, goed te bedrukken, de beste houdbaarheid geven én 100% kunnen worden gerecycled. Aan ons de uitdaging om de consument uit te leggen dat het goed plastic is. Onze missie gaat dus door.’

Meer van dit soort artikelen lezen? Neem een abonnement op ons blad!