Vakbekwame NLPA-jury voor nieuwe categorie

Vakbekwame NLPA-jury voor nieuwe categorie

Beauty & Personal Care was vorig jaar voor het eerst een aparte categorie bij de NL Packaging Awards. Met vijf inzendingen was het begin wat aarzelend. Dit jaar is daarom een jury samengesteld met professionals uit de wereld van beauty en personal care. Het doel: de categorie kwalitatief en kwantitatief groter maken. Er kan nog tot 24 februari worden ingezonden voor de NL Packaging Awards.

In de designcategorieën krijgt iedere categorie voor het eerst een eigen jury. De eerste vier edities moest een jury twee of soms drie categorieën beoordelen. Het voordeel van een gerichte jury per categorie is dat ieder jurylid kan worden geselecteerd op kennis van die categorie. Zeker voor een speciale categorie als beauty & personal care, is het van belang specialisten uit de sector bij de jurering te betrekken. Dat is gelukt en met trots presenteren we dan ook de juryleden, waarvan er drie voor het eerst jureren bij de NL Packaging Awards. In alfabetische volgorde:

Lynn Burgman, The Gift Label

Lynn Burgman, founder van The Gift Label, is wat je een selfmade woman kan noemen. Het ondernemersbloed heeft ze van haar vader. Ze volgde een MBO-opleiding International Business Studies, maar daar bleef het bij, omdat de praktijk lonkte. Hoogtepunt van haar studie was voor haar de zelf geregelde stage bij Burberry in Londen.

Zeven jaar geleden, middenin de crisis, begon Burgman een mode-agentuur. Ze importeert sindsdien buitenlandse merken en verkoopt die aan Nederlandse retailers. Omdat modewinkels het moeilijk hadden, verkochten ze ook geschenkartikelen, maar die sloten niet aan bij het modeconcept. Zo ontstond bij Burgman vier jaar geleden het idee om zelf (cosmetica)producten te ontwikkelen die wél bij het modeconcept aansluiten. ‘Cosmetica is  niet onze corebusiness en daarom doen we het anders’, zegt ze. ‘Het moet trendy zijn, snel vernieuwen en bovendien een cadeau zijn.’ Zo ontstond een collectie cosmetica met cadeau-uitstraling die, net als collecties in de modewereld, per seizoen verandert. Inmiddels werken er 9 mensen bij The Gift Label en ligt het merk bij De Bijenkorf. Ook het buitenland lonkt. Inmiddels zijn er meer dan 1000 verkooppunten. De ontwikkeling van de cosmetica doet The Gift Label zo duurzaam mogelijk. ‘We gebruiken 100% gerecycled plastic’, zegt de ambitieuze ondernemer, die dit jaar jurylid is in de categorie Beauty & Personal Care.

Beau Colin,  The Cool School

Beau Colin is een multidisciplinaire ontwerper en creatief strateeg met ervaring in kleine bureaus, grote bedrijven en wereldwijde interne ontwerpstudio's. Ze heeft een missie om vooruitstrevende merken, bedrijven en mensen te helpen als een strategische en creatieve partner. Of het nu gaat om merkpositionering, ontwerprichting of door hen te helpen hun creatieve vaardigheden te verbeteren door middel van workshops.

In januari 2019 richtte ze The Cool School op, een initiatief dat ambitieuze creatieven verbindt met de meest indrukwekkende creatieve professionals via workshops en cursussen in Amsterdam.

Sinds maart 2019 werkt ze parttime als senior designer bij Garage, een strategisch ontwerpbureau dat de aarde op de eerste plaats zet in alles wat ze doen. Met hun planeetgerichte benadering helpen ze anderen hetzelfde te doen.

Chrissie Cremers, juryvoorzitter

Chrissie Cremers is als art director voornamelijk verantwoordelijk voor de vormgeving en doorontwikkeling van merken (brand design) en neemt daarbij ook de design-strategische kant in ogenschouw. Sinds 2012 is ook packaging design een onderdeel geworden van haar werkzaamheden, met de nadruk op verpakkingen voor de duurzame food-, beauty- en cosmeticasector. ‘Ik word meestal ingezet aan het begin van de productontwikkeling. Voorheen waren merken geneigd om de vormgeving van verpakkingen voor zich uit te schuiven en niet mee te nemen in dit proces.’

Cremers vindt packaging design voor productgerelateerde merken een heel belangrijk onderdeel van branding. ‘Ik denk dat steeds meer merken en producenten zich beginnen te beseffen dat de verpakking een integrale boodschap moet uitdragen met de inhoud, zodat het hele verhaal klopt. Dat zie je vooral terug in de food sector, daar kom je er echt niet meer mee weg om je vegan zeewierburger te verpakken in een tray van piepschuim.

In de beauty-sector wordt de verpakking vaak gezien als iets wat een waardevermeerdering moet opleveren, en dat is helaas vaak het tegenovergestelde van duurzaam. Als juryvoorzitter van de deeljury Beauty & Personal Care ben ik heel benieuwd of er dit jaar ook in deze categorie duurzame oplossingen worden aangedragen.’ 

Koen Kuypers, API group

Koen Kuypers is bijna 10 jaar werkzaam voor API group waar hij als business development manager actief is in het spanningsveld tussen techniek en commercie. Zijn contacten liggen zowel bij afnemers als bij strategische leveranciers, ontwerpbureaus en merkhouders.

Binnen zijn functie bezoekt Kuypers al vele jaren de toonaangevende kartonnage- en etikettendrukkers binnen en buiten Europa. Daarnaast heeft hij ervaring met projectmanagement en interdisciplinaire teams.

Ook is Kuypers als voorzitter actief in het bestuur van de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen) en organiseert hij samen met BNO-Nextpack jaarlijks het Superfast congres op de DDW.

Kuypers fotografeert, houdt van design en klassieke auto’s en is voetbalcoach. Vanuit zijn functie heeft hij veel kennis over luxe verpakkingen. Hij brengt ervaring en verpakkingskundige kennis in de jury.

Anne-Marie van der Lande, DTD Cosmetics Agency

Anne-Marie van der Lande is oprichtster van DTD Cosmetics Agency, waarmee ze merken, retailketens en influencers helpt bij het neerzetten van hun eigen productlijnen in cosmetica en parfum.

Als kind richtte Van der Lande zich al op parfum en cosmetica. Dit leidde uiteindelijk tot een Master aan ISIPCA, dé gerenommeerde parfumschool van Frankrijk, die ze naast haar studie Economie afrondde.

Haar gevoel voor trends bracht haar al snel bij de (toen nog) start-up Rituals. Daar werd ze verantwoordelijk voor nieuwe concepten en nieuwe productontwikkeling. Door de jaren heen kreeg ze alle productcategorieën van Rituals door haar vingers. Zo ontdekte ze dat, naast haar liefde voor geur, ook haar interesse in packaging design groeide. Ze ontwikkelde zich tot een ware conceptdenker, wat tot vele succesvolle productlanceringen leidde.

Ze houdt van nieuwe dingen creëren, en startte daarom in 2019 DTD Cosmetics Agency.

Hiermee helpt Van der Lande merken en bedrijven bij het ontwikkelen en neerzetten van cosmetica- en parfum productlijnen.

Artikel delen