UPM Raflatac verduurzaamt zelfklevende labels

UPM Raflatac verduurzaamt zelfklevende labels

De UPM-divisie voor zelfklevende etiketten, UPM Raflatac, speelt in op de vraag van klanten naar meer duurzame oplossingen. Binnen de groep neemt Raflatac het voortouw met de productlijnen SmartChoice en SmartCircle.


UPM

United Paper Mills

‘54 productielocaties in 12 landen, 100.000 aandeelhouders in 32 landen, 24000 toeleveranciers’. Paul McCabe, Senior Country Manager Benelux, Nordic en Baltic countries bij UPM Raflatac somt de UPM groep statistieken moeiteloos op. Zoals de naam al zegt is United Paper Mills (UPM) ontstaan uit de samenvoeging van diverse Finse papier fabrieken. De activiteiten van de groep zijn in de breedte zelfs uitgebreid tot aan energieproductie, biochemische en biomedische producten. Uit de papieractiviteiten ontstond uiteindelijk de divisie voor zelfklevende etiketten. En die naam Raflatac? ‘Die hebben we te danken aan een meneer Rafla. En tac staat uiteraard voor kleefkracht’, legt McCabe uit.


Paul McCabe

Vroeger werden de bomen via de rivier getransporteerd en het waren dezelfde rivieren die het bedrijf ook de energie konden leveren via hydro-elektriciteit. En zo speelt duurzaamheid al heel lang een rol voor UPM: werken met het natuurproduct hout en energiewinning via de rivier.



Zelfklevende etiketten

We maken een sprong in de tijd naar de zelfklevende etiketten. Ze zijn tegenwoordig de standaard, zou je kunnen zeggen. Het is een product dat niet meteen duurzaamheidsgevoelens oproept bij de consument. ‘Onze klanten hebben te maken met de duurzaamheidswensen van consumenten, en dat betekent voor ons dat we er op alle facetten aandacht aan besteden. Ze vragen bijvoorbeeld naar ons productieproces. Ze willen minder kunststof en als ze dan toch kunststof gebruiken, willen ze afwasbare producten die recyclebaar zijn’, legt McCabe uit. ‘Om aan deze wensen te voldoen hebben we specifieke productlijnen zoals SmartChoice en SmartCircle. En UPM volgt als groep een actief duurzaamheidsbeleid. In Polen werken we bijvoorbeeld samen met het WNF inde River Guardian Foundation, een initiatief on de rivieren in originele staat terug te krijgen. Onze Poolse fabriek draait volledig op schone energie en alle afval wordt hergebruikt. En zo zijn er meer voorbeelden.’

Vooral in food, home & personal care en farma leggen klanten veel nadruk op duurzaamheid.

Biofore

Grete Devooght, Country Manager België: ‘In de Benelux zijn we sterk in food en logistiek, in Duitsland in home & personal care en in de automotive. In Frankrijk, Italië en Spanje is de wijnmarkt voor ons een belangrijke sector. Ook de pharma is belangrijk. Voor de Covid-19 vaccins hebben we speciale materialen ontwikkeld die bestand zijn tegen zeer lage temperaturen, tot -196 graden Celsius. Vooral in food, home & personal care en pharma leggen klanten veel nadruk op duurzaamheid.’


Grete Devooght

UPM Biofore Site is volgens Devooght het sleutelwoord. Dat is het wereldwijde duurzaamheidsprogramma van UPM waarin UPM Raflatac mee participeert. Biofore biedt het raamwerk om een sterke duurzaamheidscultuur te creëren. Vanuit die cultuur ontwikkelen we duurzame oplossingen. De vraag naar duurzaamheid begint bij de klanten van de klanten van UPM Raflatac, is de ervaring van Devooght. ‘Vooral de grote brand owners zijn met duurzaamheid bezig. Het label moet eenvoudig afwasbaar zijn of gelijk met het verpakkingsmateriaal gerecycled kunnen worden.’


Veel bedrijven klagen dat klanten niets meer willen betalen voor duurzame oplossingen, maar UPM Raflatac merkt dat niet. ‘Onze Forest Film, gebaseerd op een residu van pulp en niet uit fossiele brandstoffen is iets duurder. Onze RAFNXT+ daarentegen is een gamma papieretiketten dat wel duurzamer is, maar niet duurder. Het is het eerste etikettenmateriaal ter wereld met een Carbon Trust certificaat, een indicatie van een verminderde ‘carbon footprint’, zegt Devooght. Op het gebied van duurzaamheid zijn we marktleider.’

Totaaloplossingen

Omdat het product van UPM Raflatac, etiketten, altijd verbonden is met een verpakking, kijkt het bedrijf naar totaaloplossingen. Het labelmateriaal is duurzaam, ForestFilm of afkomstig uit gerecycleerde PCR-materialen, de lijm afwasbaar, de drager op basis van RafCycle. Dat laatste is mogelijk doordat in Duitsland het dragermateriaal wordt ontdaan van siliconen en vervolgens wordt verwerkt tot pulp voor productie van de (PCR) liner RafCycle.

Wouter Hartog, Country Manager voor Nederland, ervaart een verhoogde vraag naar duurzame producten. ‘Met de SmartChoice en SmartCircle productlijnen voldoen we aan de vier R’s: Reduce, Recycle, Renew en Enhance Recycling. Binnen SmartChoice bieden we naast de genoemde RAFNXT+ en Forest Film ook PP Lite Labels, waarvoor minder plastic materiaal wordt gebruikt.


Wouter Hartog

SmartCircle biedt tevens onder meer de Wash-Off belijmingen. Ik zie opvallend veel vraag naar afwasbare belijmingen. Het leeft echt in de markt en wij hebben de oplossingen. Je loopt als merk een risico als je niet duurzaam werkt, maar dat is negatief geformuleerd. Duurzaamheid moet gewoon de eerste keuze zijn.’

Sustainable label materials selection guide.

Netherlands

Belgium

RAFNXT+.

Netherlands

Belgium

Wash-offs.

Netherlands

Belgium

Meer informatie:

Sustainable label materials selection guide.

Klik hier voor Nederland

Klik hier voor België

RAFNXT+.

Klik hier voor Nederland

Klik hier voor België

Wash-offs.

Klik hier voor Nederland

Klik hier voor België

Gerelateerd nieuws