Tien verpakkingsuitdagingen. Wie lost ze op?

Tien verpakkingsuitdagingen. Wie lost ze op?

Tien vooraanstaande bedrijven zoeken verpakkingsoplossingen in de KVK-KIDV Business Challenge Innovatief Verpakken. De vraagstukken zijn divers: ze gaan over een stevige papieren wikkel voor chocola tot een duurzame verpakking voor een bos bloemen en van een nieuw systeem voor afvalstromen in de horeca tot het verminderen van verpakkingsmateriaal in de bouw. Onder meer Hello Fresh, Heineken, UPS, Daklapack, Vermaat Groep en Tony’s Chocolonely doen mee aan de challenge. De Kamer van Koophandel (KVK) en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) roepen start-ups en andere innovatieve bedrijven op om hun oplossingen aan te bieden.


verpakkingsuitdagingen

Samenwerking KVK en KIDV

KVK en KIDV startten de samenwerking rond de Business Challenge in januari. “Elke organisatie heeft innovatie uitdagingen, waarvoor je de denk- en doekracht van andere slimme ondernemers goed kunt gebruiken” zegt Juri Heise, Corporate Innovatiemanager bij KVK. “Wij werken al 8 jaar met Business Challenges en dat leverde veel mooie oplossingen op in allerlei sectoren. Dit is de eerste serie gericht op verpakken. De kennis en het netwerk van het KIDV maken deze special extra interessant.”


verpakkingsuitdagingen

Tien challenges

De afgelopen maanden konden bedrijven hun vraagstuk indienen. Dat heeft tien uiteenlopende challenges opgeleverd:

  • Hoe kan HelloFresh, in samenwerking met haar leveranciers van ingrediënten, nieuwe mogelijkheden vinden om het gewicht van plastic, dat wordt gebruikt om zijn in-box voedingsproducten te verpakken, verminderen?
  • Hoe kan Tony's Chocolonely een flexibele papieren verpakking voor chocolade kreuk- en scheurbestendig maken in een schap waar je nog veel plastic verpakkingen aantreft?
  • Hoe kan Heineken innovatieve en inspirerende oplossingen gebruiken om hun consumenten te betrekken bij het verhogen van de hoeveelheid hoogwaardige glasrecycling?
  • Hoe kan BMN hun bouwmaterialen op pallets aan klanten leveren met een minimum of helemaal geen verpakkingsmateriaal?
  • Hoe kan UPS biologisch afbreekbare klimaatvriendelijke verpakkingen leveren en klanten stimuleren om deze industrieel te composteren via UPS?
  • Hoe kan Koen Pack een boeket bloemen zo duurzaam mogelijk verpakken?
  • Hoe kan AB Mauri verpakkingsmateriaal ontwikkelen met antimicrobiële eigenschappen voor het verpakken van industrieel gesneden brood?
  • Hoe kan DaklaPack efficiënt een transparant venster toevoegen aan een 100% recyclebare papieren verpakking voor gedroogde voeding?
  • Hoe kan Vermaat Groep op een werkbare manier inzicht krijgen in het soort materiaal en herkomst van afvalstromen (m.u.v. organisch afval), bij 400 restaurants? (Afvalstromen bestaan voornamelijk uit verpakkingsmaterialen.)
  • Hoe kan DPD de (plastic) afval footprint in hun gehele keten verbeteren?

Divers

“De diversiteit in challenges laat zien dat duurzaam en innovatief verpakken niet alleen gaat over minder verpakkingen”, zegt Chris Bruijnes, directeur van het KIDV. “We willen verpakken zonder schade aan mens en milieu, maar zover zijn we nog niet. Deze samenwerking brengt ons weer een stap verder in die richting.”


verpakkingsuitdagingen

De challenges worden uitgezet in Nederland en in het buitenland. Start-ups en andere bedrijven kunnen hun oplossingen voor bovenstaande challenges aanbieden. Reageren kan via de chat op het open platform van KVK Business Challenge. Daar staat meer informatie over de challenges en een korte video of podcast. Op het platform kunnen ook vragen worden gesteld aan de challenge-eigenaren. Op 12 juli sluit de challenge en selecteert elk bedrijf de vijf beste oplossingen. KVK en KIDV houden op 23 juli een digitale ontmoeting tussen de challenge-eigenaren en de geselecteerde partijen. Na deze nadere kennismaking kan het bedrijf met één of meerdere partijen aan de slag om het vraagstuk samen verder aan te pakken.

Meer informatie vindt u op: www.kvk.nl/businesschallenge.

Artikel delen