Streep voor shampoo, cirkel voor conditioner

Streep voor shampoo, cirkel voor conditioner

Domino Printing Sciences (Domino) werkt in de VS samen met Procter and Gamble (P&G) om een ​​tactiele oplossing voor productetikettering te ontwikkelen zodat visueel gehandicapte consumenten persoonlijke verzorgingsproducten kunnen onderscheiden bij aankoop en gebruik.

Voor mensen met een visuele beperking kunnen eenvoudige taken, zoals het verschil zien tussen flessen shampoo en conditioner, een echte uitdaging zijn. P&G herkende dit probleem en ging op zoek naar een oplossing.

‘De meeste shampoo- en conditionerflessen zijn ontworpen om er hetzelfde uit te zien en aan te voelen’, zegt Sumaira Latif, die zelf blind is en bij P&G werkt als speciaal adviseur Inclusive Design. ‘We realiseerden ons dat we een enorme kans hebben om onze producten en verpakkingen te verbeteren en om andere bedrijven aan te moedigen hetzelfde te doen.’

Braille ongeschikt

Braille kan in de VS niet voldoende differentiatiebieden vanwege het beperkte aantal braillegebruikers. In de VS kan bijvoorbeeld minder dan 10% van de mensen met de hoogste visuele beperking het tactiele schrift lezen. P&G en Domino probeerden daarom een ​​universeel alternatief te ontwikkelen dat de flessen toegankelijker zou kunnen maken voor iedereen met gedeeltelijk of volledig gezichtsverlies.

P&G werd uitgenodigd in het lasertestlaboratoria van Domino in Hamburg. In overleg met Domino werd daar besloten om de Herbal Essences bio:renew-reeks shampoos en conditioners als proefproduct te gebruiken. Domino’s D-Series CO2-lasercodeerders brachten onderscheidende voelbare markeringen aan op de bodem van de fles, waar het plastic het dikst is en waar het gemakkelijk herkenbaar zou zijn zonder het design van de verpakking te beïnvloeden.

“Stripes and circles”

De shampooflessen kregen rijen strepen die staan voor de ‘S’ van shampoo en de conditionerflessen werden voorzien van cirkels die staan voor de ‘C’ voor conditioner.

Om strepen- en cirkels te testen, liet P&G de nieuw gecodeerde flessen testen door visueel gehandicapte consumenten van het Royal National Institute of Blind People (RNIB). Het nieuwe flessenontwerp werd goed ontvangen en kreeg veel positieve recensies. Op basis van het succes van de eerste proef, heeft P&G het nieuwe “inclusive design” uitgerold naar al zijn Amerikaanse Herbal Essences shampoos en conditioners.

P&G wil meer fabrikanten aanmoedigen om inclusive design te gebruiken voor schoonheids- en persoonlijke verzorgingsproducten. De eenvoudige pictogrambenadering die wordt toegepast op Herbal Essences zou een wereldwijde standaard kunnen worden om differentiatie mogelijk te maken en miljoenen blinde en slechtziende consumenten in de VS en elders vrijheid en vertrouwen te geven.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Gerelateerd nieuws