Vanwege de coronacrisis organiseerde het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) op 31 maart jl. haar jaarlijkse Packathon dit keer online. Normaal gesproken vindt dit plaats op de beursvloer van Empack, maar nu gingen vijftig studenten van de Hogeschool van Amsterdam, HAS Hogeschool Den Bosch en De Haagse Hogeschool vanuit huis aan de slag. Dit jaar kwam de opdracht van Stegeman: ontwerp een nieuwe duurzame verpakking voor droge worsten. De worstenproducent gaat het winnende idee testen op pilotschaal.
Het KIDV organiseert de ontwerpwedstrijd sinds 2013 als onderdeel van het programma Circular Packaging Design. Ieder jaar geeft het de studenten inzicht in duurzaam verpakken door samen aan een praktische (ontwerp)opdracht uit het bedrijfsleven te werken. Kennisuitwisseling tussen studenten van verschillende hogescholen staat hierbij centraal.
Flow wrap
De Packathon 2020 werd op 31 maart afgetrapt met een online presentatie van Kay Kempinga, product manager bij Stegeman. Hij legde uit dat de worsten momenteel worden verpakt in een kunststof flow wrap, maar dat dit volgens hem duurzamer kan. Stegeman heeft duidelijke ambities opgesteld om te verduurzamen en ze kunnen de studenten daarbij goed gebruiken. ‘Studenten kunnen met een frisse blik naar onze verpakkingsvraagstukken kijken. Dat ze ook nog eens van verschillende hogescholen én verschillende studierichtingen komen, is voor ons zeker een pre’, aldus Kempinga.
Vervolgens informeerde verpakkingskundige Nynke Arntzen van het KIDV de studenten over de verschillende mogelijkheden van duurzaam verpakken aan de hand van de zogenoemde verduurzamingsladder. ‘De uitdaging van de circulaire economie is om materialen en producten zolang mogelijk in de keten te houden, zodat er minder nieuwe materialen nodig zijn en de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk blijft’, aldus Arntzen.
Winnaar
Aan het einde van de dag presenteerden de groepjes de concepten – uiteraard wederom online – en deze werden door Kempinga en Arntzen beoordeeld op originaliteit, relevantie, onderbouwing en potentie. Daar kwam één winnende groep uit (middelste afbeelding), die verrast werd met een leuke prijs.
‘Ondanks dat de Packathon dit jaar noodgedwongen digitaal moest plaatsvinden, was het een inspirerende dag. Het verbaasde me hoe snel de studenten de opdracht samen oppakten en hoe sterk ze visueel zijn ingesteld. Kortom: voor ons als opdrachtgever was het zeker waardevol’, aldus Kempinga. ‘We gaan nu een aantal ontstane ideeën verder uitwerken. Het winnende idee willen we testen op pilotschaal. Als dit aanslaat, verschijnt de verpakking wellicht overal wel in de schappen.’
www.kidv.nl