Smyle tandpastatabletten

Smyle tandpastatabletten

Plastic tubes besparen door tandpasta in tabletvorm. Met die eenvoudige formule hebben de drie ondernemers achter Smyle wereldwijd succes. Slechts zes maanden na de lancering wordt het product al naar 14 landen verzonden. Niet in de laatste plaats vanwege het frisse design dat het goed doet op social media.

Per jaar worden wereldwijd 20 miljard plastic tubes tandpasta geproduceerd. Daarvan belanden 1,5 miljard op stortplaatsen en in oceanen. Deze cijfers waren voor drie compagnons reden om hier iets op te bedenken. Almar Fernhout importeerde al een natuurlijk mondverzorgingsproduct in een conventionele tube en merkte daar toenemende weerstand tegen vanuit de markt. ‘Als je aan tien mensen vraagt, poets je je tanden, dan zeggen er hopelijk tien “ja”. Maar stel je de vraag: Houd je van plastic, dan krijg je tien keer “nee”.


Smyle is tandpasta in tabletvorm.

Samen met Roger Nefkens, die al bamboe tandenborstels verkocht, en Dennis Kamst, voormalig IT-directeur bij een groot energiebedrijf, zijn we gaan nadenken over een alternatief. Zo kwamen we uit op een abonnementsvorm voor tandpasta in tabletvorm. De tabletten die op dat moment beschikbaar waren, smaakten erg naar kalk. We hebben na tien maanden zoeken een producent in Brabant gevonden die tabletten kon maken met een frisse minty smaak. Inmiddels hebben we naast de non-fluorvariant ook een fluorvariant. Ons doel is: zoveel mogelijk tubes besparen, maar ook een zo goed mogelijke tandpasta verkopen.’

Smyle bevat geen plastic

De meest gestelde vraag aan het drietal is: Wat zit er in de tabletten? ‘In Smyle zit vooral een heleboel níet,’ vertelt Fernhout. ‘Als tandpasta glimt, kun je er bijna zeker van zijn dat er microplastics in zitten. Je poetst je tanden dan feitelijk deels met plastic. Steeds meer mensen willen dat niet. En dan heb je het nog niet eens over de tubes die niet te recyclen zijn, omdat ze uit verschillende soorten plastic bestaan. Daarnaast blijft altijd 10 tot 15% tandpasta over in de tube, waar je niets mee kunt.’


Smyle verzendverpakking past door brievenbus.

Voor een product als Smyle dat plastic bespaart, is het type verpakking cruciaal. Op de eerste plaats moest de verpakking door de brievenbus passen, want de tabletten worden vooral online gekocht en gratis verzonden. ‘We hebben hier lang over nagedacht,’ vertelt Roger Nefkens. ‘Aanvankelijk zaten de tabletten in een kartonnen doosje, maar nu hebben we papieren sachets. Die zijn licht, volledig composteerbaar en recyclebaar, maar sealen het product net zo goed af als plastic.’

Wie voor het eerst klant wordt bij Smyle, bestelt een herbruikbaar glazen flesje dat mooi staat in de badkamer, of een blikje dat handig is op reis. Nefkens: ‘Ook deze passen gewoon door de brievenbus. Dat maakt ons concept goed schaalbaar: of je het nu naar Brabant of Australië verstuurt, voor ons blijft de handling ongeveer gelijk.’

Verpakking met Californië-look

Over hoe het product eruit moest zien, hadden de compagnons duidelijke ideeën. Ontwerper Lars de Beer vertaalde ze in een logo, flesjes en verpakking. ‘De waarde van ons merk zit in de beleving,’ legt Fernhout uit. ‘Daarom moet het een verpakking hebben waar je gewoon meteen verliefd op wordt. Je moet er blij van worden: dat begint al bij de naam “Smyle”.


‘Smyle flesje heeft frisse Californië look.’

Daar wilden we een soort Californië-look bij, fris, met wit en twee tinten blauw. Wit associëren we met mondverzorging en blauw refereert ook aan de zee. We krijgen regelmatig fanmail van surfers of andere mensen die aan de kust wonen. Je merkt dat vooral deze groep fel anti-plastic is.’ Nefkens vult aan: ‘Omdat we zoveel via social media doen, kunnen we in gesprek met onze eindklant. Een ander voordeel daarvan is dat we ook kunnen uitleggen hoe het product werkt, want dat is nét even anders dan gewone tandpasta.’

Interesse retail

Inmiddels toont ook de retail interesse in Smyle. ‘We hebben wat onderzoek gedaan bij winkeliers en ze vinden het flesje en de sachets een juweeltje in het schap,’ zegt Fernhout. ‘Het grappige is dat glas een meer premium uitstraling heeft dan plastic, terwijl het niet veel duurder is om te produceren dan plastic.’

Voor retail is een iets andere verpakking ontwikkeld, met een sachet van 65 tabletten - ongeveer gelijk aan het aantal poetsbeurten met één tube. ‘Dat heeft Dennis Kamst zelf uitgezocht, trouwens. Stond hij daar de hele dag zijn tanden te poetsen.’

De teller op de website van Smyle gaat inmiddels de 100.000 voorbij: het aantal plastic tubes dat is bespaard. Fernhout: ‘Een plastic tube is niet zo groot. Maar je gebruikt hem wel twee keer per dag en dat doe je niet met zoveel dingen. Als mensen overstappen, kun je echte impact maken.’

Tekst Irene de Vette