Sexual wellness toegankelijk verpakt

Sexual wellness toegankelijk verpakt

Sexual wellness is voor velen geen alledaags onderwerp. De hoogste tijd dat daar verandering in komt, vindt EDC Retail. Met eigen merken en uitdagende én toegankelijke verpakkingsdesigns stellen zij sexual wellness in een positief daglicht.

De taboe op sexual wellness, zelfliefde en seksuele relaties doorbreken, dat heeft EDC Retail voor ogen. Én dat over een aantal jaar op ieder nachtkastje een sextoy ligt. Hiertoe gooit de onderneming uit Veendam een assortiment van zo’n 14.000 artikelen in de strijd, van zowel leveranciers als van eigen merken. ‘EDC is één van de top drie spelers in Europa en daarnaast wereldspeler. We hebben een groothandelstak en een lijn met consumentenmerken, waarvan EasyToys in Nederland het grootst is’, vertelt Evertine Magerman, Corporate Communication & PR manager. ‘De toegevoegde waarde van onze eigen merken neemt toe. Ze hebben een onderscheidende waarde ten opzichte van onze concurrenten en we kunnen er beter mee inspelen op de trends.’


Melanie Bos, Brand Design Manager: ‘De heromerken zien wij als het Apple merk in de sexual wellness. Deze merken bevatten exclusieve producten in onderscheidende verpakkingen met mooie merknamen en sfeerbeelden.’

Achttien jaar en ouder

EDC creëert uiteenlopende eigen identiteiten, die zij onder hun verschillende formules verspreiden. Om toegankelijk te zijn voor alle doelgroepen werken zij met basicmerken, starmerken en heromerken. ‘Iedereen boven de achttien jaar en ouder rekenen wij tot onze doelgroepen: millennials, veertigplussers, de first timers en de thrill seekers. Dat is dus heel breed, net als ons assortiment. En ook per productcategorie zijn er verschillende segmenten. We hebben bijvoorbeeld basic lingerie, lingerie voor vrouwen met curves, lingerie voor eenmalig gebruik en luxe lingerie,’ aldus Melanie Bos, Brand Design Manager. ‘De basicmerken focussen op het productniveau en de starmerken zijn onderscheidende submerken. De heromerken zien wij als het Apple merk in de sexual wellness. Deze merken bevatten exclusieve producten in onderscheidende verpakkingen met mooie merknamen en sfeerbeelden.’

Naughty & Nice adventskalender

Bos ziet het verpakkingsdesign als een verlengstuk van de merkidentiteit: ‘Wij maken eigen merken die zichtbaarheid creëren en zo de taboe rond sexual wellness doorbreken. Ook is het belangrijk dat de verpakkingsdesigns toegankelijk zijn, omdat onze producten zowel online als offline worden verkocht. Ons merk Rosy Gold ligt bijvoorbeeld bij de Bijenkorf en Hünkemöller. Op de verpakkingen staan de USP’s, duidelijke productfoto’s en een QR-code die naar de handleiding linkt. Met een uitdagend verpakkingsdesign en goede voorlichting proberen wij een prettige merkbeleving te creëren.’


De EasyToys Naughty & Nice adventskalender

Een echte eyecatcher en gespreksopener is de EasyToys Naughty & Nice adventskalender, die EDC naar bekende influencers stuurde. ‘De verpakking werkt dan echt als trigger. De eerste stap is dat iemand zegt: “Wow, deze verpakking ziet er zo mooi uit!”. Van daaruit komt het gesprek over de producten en sexual wellness op gang.’

Sextoys van ecomaterialen

Ook op het gebied van duurzaamheid heeft EDC een aantal ambities. ‘In onze branche moeten nog flinke stappen worden gemaakt. Binnen onze organisatie speelt duurzaamheid wel een steeds grotere rol. Wij streven er bijvoorbeeld naar om over een paar jaar plasticvrij te zijn’, vertelt Bos. ‘Ook gaan wij bekijken welke ecomaterialen binnen onze branche mogelijk zijn. Dat is nog wel een uitdaging. Voedsel heeft een korte doorlooptijd, maar onze producten liggen een tijd in het magazijn. In sextoys zitten bijvoorbeeld siliconen. Gaan wij daarvoor in de plaats ecomaterialen gebruiken, dan kunnen deze afgeven of werken met het karton. Wij hebben nu een specialist in dienst genomen die alle mogelijkheden gaat onderzoeken. Zodra wij vervolgens onze verpakkingen kunnen verduurzamen, zullen wij met testen en trials kijken wat goed werkt.’


EDC heeft als ambitie dat haar eigen merken nog groter worden en dat bijvoorbeeld haar EasyGlide glijmiddel in de schappen naast Durex komt te staan.

Naast Durex in de schappen

Voor de toekomst heeft EDC natuurlijk nóg een aanzienlijke ambitie: hun eigen merken nog groter maken. ‘Wij willen bijvoorbeeld met ons EasyGlide glijmiddel in de schappen naast Durex komen te staan. Ook hebben wij de ambitie dat onze Rosy Gold sextoys niet alleen online en bij de Bijenkorf en Hünkemöller verkrijgbaar zijn, maar bij nog veel meer winkels. Het creëren van nog meer zichtbaarheid is daarvoor ontzettend belangrijk’, aldus Bos. ‘Maak je een spraakmakend design voor een wijnlabel, dan levert dit je relatief eenvoudig erkenning op. Die erkenning willen wij ook in een branche waar zo’n taboe op ligt. Dat onze producten eruit springen en worden gekozen vanwege de verpakking, daar streven wij naar. Wij hopen dat sexual wellness op die manier voor iedereen heel gewoon wordt.’

Artikel delen