Ruim een half miljard minder tubes verkocht

De leden van etma, de Europese vereniging van tubefabrikanten, meldden een totale productie van 9,65 miljard tubes in 2009, het jaar van de economische crisis. Dit komt neer op een daling van 5,3% ten opzichte van het voorgaande jaar, toen een historisch record werd bereikt, met een productie van 10,2 miljard tubes. 

'Met het feit dat we de ergste economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog hebben gehad, kunnen we nog tevreden zijn met het totale resultaat in 2009', aldus secretaris-generaal van etma, Gregor Spengler.

De crisis is op verschillende manieren van invloed op de verschillende tubemarkten in Europa. De cosmetica-industrie, die met zo'n 40% het grootste marktaandeel voor tubes bezit, kent een daling van 8,5% en bovenal was er hier een aanzienlijke lagere vraag naar dure en exclusieve cosmetische producten.
De farmaceutische industrie, met een daling van 6,2%, en de relatief kleine sector voor huishoudelijke en industriële producten, met een daling van 7,4%, waren aanzienlijk zwakker in 2009 dan het voorgaande jaar. Daarentegen, sectoren die met name zijn gericht op de consument waren stabiel: tandpastatubes nagenoeg onveranderd, en er was zelfs een kleine winst van 0,5% in de voedingssector.

 

Aluminium hardst getroffen

De uiteenlopende ontwikkelingen in de diverse markten komen ook tot uiting in de verschillende tubematerialen. Ondanks een daling van bijna 4,8% in 2009, is aluminium er in geslaagd om de 4-miljard tubes te overschrijden en is hiermee het meest toegepaste materiaal. De daling in de productie van aluminium tubes is voor het grootste deel te wijten aan de dalende vraag vanuit de farmaceutische sector en de malaise op de markt voor haarverven.

De dalende cosmeticamarkt was de belangrijkste oorzaak voor aanzienlijke verliezen in kunststof tubes. Hier daalde de productie met 11,8% in 2009 en op 2,79 miljard eenheden was dit ruim onder de grens van 3 miljard tubes die zij had overschreden in 2008.
De totale productie van laminaattubes zit net onder de grens van 3 miljard tubes. Toch, ondanks de crisis in 2009, kent deze markt een jaarlijkse stijging van iets minder dan 1%.

Eenvoudiger ontwerp
Terugkijkend naar 2009 werd dit jaar gedomineerd door een kostengedreven trend naar eenvoudiger tube-ontwerpen, bijvoorbeeld met betrekking tot decoratieve effecten en sluitingen, evenals een verschuiving in de distributiekanalen van exclusieve verkooppunten naar discounters. Het plaatsen van de orders op zeer korte termijn met zeer korte levertijden en steeds kleinere seriegroottes blijven voor de tube-industrie extra uitdagingen in een toch al moeilijke omgeving.

www.etma-online.org

 

 

Tags (taxonomy): 

Reacties

Reactie toevoegen