Programma NL Packaging Event 2019

Programma NL Packaging Event 2019

Op 19 en 20 maart is De Rijtuigenloods in Amersfoort het trefpunt van de creatieve verpakkingsprofessionals en merkprofessionals, zoals marketeers en brandmanagers. Een uitgebreid lezingenprogramma vormt het hart van het NL Packaging Event. Vanaf morgen kunt u zich inschrijven voor de presentaties op www.nlpackagingevent.nl

Twee hoogleraren, vier marketeers, trendwatchers, designmanagers, een packaging innovation manager en specialisten op het gebied van brand design, shopper marketing en intelligent verpakken zorgen voor een boeiend en informatief lezingenprogramma. Daarnaast is er op 19 maart ook nog het Shopper Marketing Live event in samenwerking met Marketing Tribune.

Inspiratie
De thema’s die aan bod komen zijn shopper marketing, millennial marketing, creatieve processen, intelligent verpakken, e-commerce, brand design, en design cases met sprekers van merken als AH, Mora en Jacobs DE.
In een sfeer van industrieel erfgoed is dit voor merkprofessionals een mogelijkheid om zich te laten inspireren door de presentaties en door de aanwezige designers en creatieve producenten. De catering is inclusief. Bezoekers hoeven zich alleen in te schrijven via de website voor toegang tot het event en de gewenste presentaties. Voor de presentaties geldt: vol is vol. Inschrijven voor het evenement kan hier.

Inschrijven
Op het event zijn ook de genomineerde inzendingen van de NL Packaging Awards 2019 te zien.
Het NL Packaging Event is gratis en exclusief toegankelijk voor de doelgroep: marketeers, brandmanagers, productmanagers, category managers en andere merkprofessionals, die invloed uitoefenen op het verpakkingsdesign. De Rijtuigenloods (naast het CS van Amersfoort) is goed bereikbaar met het OV en biedt voldoende gratis parkeerruimte.

Programma

Dag 1, dinsdag 19 maart

Zaal 1

11.30 uur: Ariane van Mancius - Thema: Millennial marketing

Millennials zijn hard op weg de belangrijkste consumentengroep te worden. Dat vraagt om een andere, vernieuwende manier van denken voor voedselproducenten en verpakkingsprofessionals. Haar inzichten in millennialgedrag vertaalt Van Mancius voor alle partijen die zich bezighouden met ontwikkelingen en concepten binnen die gebieden. Ze voorziet dat in de wereld van food en verpakking de aandacht voor duurzaamheid blijft toenemen.

12.15 uur: Dr. Arie Barendregt, DBA RM - Thema: marketingmissers met verpakkingen

Enkele tientallen voorbeelden van consumentenverpakkingen en verzendverpakkingen die qua constructie, toepassing, communicatie en tekst geheel of gedeeltelijk mislukt zijn. Daarbij gaat Barendregt ook in op hoe die verpakkingsmissers zijn ontstaan en hoe zulke marketingmissers soms eenvoudig kunnen worden voorkomen wanneer er meer tijd en aandacht besteed wordt aan de totstandkoming ervan.

13.30 uur: Christine Boland - ‘Mastering Mixed Realities and the shifting consumer needs’

Aan de hand van wereldnieuws, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, de tijdgeest duiden en doorgronden en het effect daarvan laten zien op de consument, dat is wat Christine Boland tijdens haar presentatie zal doen.

15.30 uur: Prof. dr. Erik Scherder

Erik Scherder behoeft geen nadere introductie. Bekend van vele optredens op tv. Hij behandelt vragen als: wat maakt iets aantrekkelijk om naar te kijken? Of wat gebeurt er überhaupt als je dingen fijn vindt en er naar verlangt. Niet direct op de verpakking gericht, maar wat meer in algemene zin.

16.45 uur: Matt van der Poel RM, partner Fresh Forward - The transformation sweetspot of branding

Zorgen dat mensen verliefd worden op je merk en ervan blijven houden. Zo heeft Van der Poel de afgelopen 25 jaar over branding gesproken. Maar dat is niet meer voldoende. We staan namelijk aan de vooravond van een nieuwe economie: de transformatie economie. En dat betekent nogal wat voor de rol van branding. De tijd is rijp om marketeers te informeren en te inspireren om echt het verschil te maken.

Matt van der Poel RM is marketeer in hart en nieren. Als CXO (Chief eXperience Officer) bij Fresh Forward neemt hij klanten mee door betekenisvolle ervaringen om te ontdekken hoe zij hun business kunnen versterken met een positieve impact op mens en maatschappij.

Zaal 2

11.45 uur: Ruud Boer, directeur BTM, auteur Brand Design - ‘Verpakking vaak onderschat als Brand Design instrument’

Sterke merken zijn relevant, onderscheidend en geloofwaardig. Brand Design - het vormen en vormgeven van merken - legt hiervoor de basis. Maar welke rol speelt de verpakking hierbinnen?

Ruud Boer laat je vanuit de theorie van zijn boek Brand Design en de praktijk van zijn Brand Design bureau Bataafsche Teeken Maatschappij zien en ervaren hoe belangrijk verpakkingen kunnen zijn in het bouwen van een sterk merk. En omgekeerd: hoe een sterk merk bijdraagt aan goed packaging design.

Shopper Marketing Live

13.30 uur: Ontvangst

14.00 – 14.30 uur: Walter Limpens – Neurensics

De verpakking online moet direct impact scoren. Maar doet het dat? De gemiddelde webshop ziet er uit als een verzameling van (te) kleine vrijstaand gemaakte verpakkingen met een prijsaanduiding. Limpens leidt ons door de uitkomsten van een onderzoek naar het optimale uiterlijk van de verpakking online.

14.30 – 15.00 uur: Bram van Schijndel – De Proteus Display

Er is al veel gepubliceerd over een nieuwe displayvorm voor de winkelvloer, de Proteus display. Efficiënt in de logistiek, makkelijk op te zetten en met behoud van communicatie waarde. Van Schijndel licht ons het concept toe en doet verslag van de reacties van marktpartijen in binnen- en buitenland.

15.00 – 15.30 uur: Pauze op de beursvloer

15.30 – 16.00 uur: Bart de Rooy – Iconicdesign

Hoe overtuigend is jouw merk? Krijgt de creativiteit in het verpakkingsontwerp nog de ruimte of verdwijnt de creatieve vormgeving in het strakke marketingkeurslijf? De Rooy gaat in op de must do’s en de kansen uit trends en zal alles rijkelijk illustreren.

16.00 – 16.30 uur: Dirk van Eunen – KEGA

Een zeer inspiratievolle visie op de retail van morgen. De shopper is inmiddels gewend aan de digitale omgeving. Maar zal de “stenen” retail de online omgeving gaan toevoegen of zal de online omgeving zorgen voor een geheel nieuwe retail?

16.30 uur: Netwerkborrel op de beursvloer

 

Dag 2, woensdag 20 maart

Zaal 1

11.30 uur: Marcel Joosten, directeur Marketing & Innovatie Van Geloven Snacks 

Hoe Mora het schap voor snacks meer segmentatie en kleur gaf middels innovatie en designstructuur.

12.15 uur: Jason Kempen, Design Bridge - Truth & Dare – The art of Standing out and Standing for (Engels gesproken)

13.30 uur: Prof. dr. Erik Scherder

Erik Scherder behandelt vragen als: wat maakt iets aantrekkelijk om naar te kijken? Of wat gebeurt er überhaupt als je dingen fijn vindt en naar verlangt, wat meer in algemene zin dus. Maar als je wil weten hoe je eigen brein werkt en waar het op mis gaat dan moet je vooral komen.

14.45 uur: Floor Derksen, AH - De merkaanpak van Delicata

De merkaanpak van Delicata is, anders dan een A-merk, afhankelijk  van het beleid binnen Albert Heijn. In de tijdlijn van Delicata zijn diverse periodes te herkennen. De tijdlijn van Delicata laat precies zien wat het beleid betreffende de Eigen Merk-aanpak van Albert Heijn was. Deze tijdlijn houdt tevens gelijke tred met de economie. Bij economische welvaart wordt het eigen merk wat losser en meer eigenwijs zichzelf. In economisch zware tijden waren ze bijna Delicata als merk kwijt geraakt, Albert Heijn chocolade met als afzender Delicata straalde goedkoop uit. Bij de diverse designs van Delicata staat Derksen stil bij wat men vond dat het design moest uitstralen.

*15.30 uur: Prof. dr. Victor Lamme - Neuro-marketingonderzoek: wat mensen echt willen

Hoe kiezen mensen en waarom doen mensen niet wat ze zeggen: onbewuste drijfveren.

Hoe kom je er dan achter wat mensen werkelijk ‘willen’: neuromarketing onderzoek, hersenmetingen. Lamme geeft voorbeelden van neuro-marketingonderzoek naar verpakkingen: welke drukken op de ‘goede knoppen’ in het brein? Hoe  beïnvloedt je keuzes van een klant: op welke drie ‘knoppen in het brein’ kun je drukken?

*16.30 uur: Art Frickus - De kracht van het onbewuste ‘Niets is wat het lijkt’

Frickus legt in zijn presentatie, die aansluit op de presentatie van Victor Lamme, de nadruk op eye tracking en gedragsonderzoek op de winkelvloer.

Zaal 2

11.45 uur: Michael Nieuwesteeg, NVC Thema: e-commerce - Verpakken voor e-commerce: Quo Vadis?

Web Retail Packaging (WRP) is het verpakken van producten die online worden besteld en geleverd, direct bij de consument thuis of via een afhaalpunt. WRP is een essentiële factor voor de verdere stabiele groei van e-commerce, vooral als het gaat om fysieke producten. Hoe ziet de toekomst van WRP eruit en welke verpakkingsaspecten vormen risico's of kansen? Deze vragen staan centraal in het NVC-innovatieproject Web Retail Packaging, waarbij retailers, FMCG-fabrikanten en verpakkingsleveranciers samenwerken ten bate van industrie en maatschappij.

12.30 uur: Kachung Tsang, JDE - Innovatie gaat niet over goede ideeën. Het gaat om het oplossen van een echt probleem.

Kachung Tsang is Packaging Innovation manager bij JDE. Tsang leidt alle wereldwijde verpakkingsinnovaties voor Jacobs Douwe Egberts in de creatieve fase, in het managementteam dat leiding geeft aan een groep van 50 gedreven verpakkingsontwikkelaars. Hij heeft 20 jaar ervaring in packaging waarvan 2 jaar in consumentenonderzoek.

14.30 uur: Eef de Ferrante, AIPIA - Verpakkingen, Blockchain en IoT

Een overzicht van nieuwe high-tech voor de verpakkingsindustrie. De verpakking als drager voor Big Data en actief klantencontact in retail. Waar gaat het naar toe….

*Shopper marketingblok

www.nlpackagingevent.nl

 

Artikel delen