Procesverbetering e-commerce

Procesverbetering e-commerce

In de periode van corona is e-commerce een van de snelst groeiende bedrijfstakken binnen de nederlandse economie. De verwachting is dat ondernemingen in de e-commerce gemiddeld 12,5% groeien in 2020. Deze snelle groei betekent voor veel ondernemingen dat hun logistieke pro­ces - het uiteindelijke hart van hun organisatie - onder druk komt te liggen, en zelfs de bottleneck wordt omdat snelle leveringen in deze tak van sport een vereiste zijn. 

Procesverbetering in verpakkingsproces

Meestal worden er meer en meer mensen ingezet om deze hick-up in het proces op te lossen, wat een aanzienlijke rendementsvermindering teweegbrengt en daardoor de concurrentiepositie verzwakt. Om deze reden kreeg Pacoma Europe van een toeleverancier voor behang- en wanddecoratie de vraag om eens mee te kijken naar procesverbeteringen in het verpakkingsproces. De origine van het bedrijf is B2B, en een paar jaar geleden is het bedrijf gestart met een B2C­afdeling. Deze bleek zo succesvol dat hierin opgeschaald diende te worden. 

Het proces dat ze hiervoor ontwikkelden, baseerden ze op het voorkomen van een bottleneck bij het verpakken. Dit impliceerde dat de orderpickers vele kilometers per dag extra moeten lopen om het proces in gang te houden, en er ook veel meer mensen nodig zijn om het proces te bewaken. 

Efficiënt geautomatiseerd proces

"Samen met de logistiek verantwoordelijke hebben we gekeken hoe we het rendement van de B2C afdeling konden verhogen en daarmee ook hun concurrentie positie konden versterken", vertelt Hans de Vogel Sales manager bij Pacoma Europe. "Samen hebben we het proces geanalyseerd en de focus gelegd op optimaal rendement in het orderpicken waardoor de gelopen kilometers worden geminimaliseerd. De orderpicker gaat nu rond met een pickkar die hij door middel van een logische looproute in één keer volledig kan vullen. Dit resulteert erin dat alle goederen random worden aangeleverd bij het packagingstation en daar de selecties moeten worden gemaakt." 

Hans licht de automatisering van het proces toe: "We hebben een systeem opgezet waarbij de pakketten op de aanvoerrollerbaan worden geplaatst. Deze rollerbaan zorgt ervoor dat het pakket automatisch bij het verpakkingsstation komt. Hier consolideert de operator het pakket, wordt deze gesloten en voorzien van een verzendlabel. Dan stuurt de operator het pakket door en wordt het automatisch naar keuze één of twee keer kruislings omsnoert." 

Het systeem is verder uitgevoerd met een intelligent sorteersysteem dat zorgt dat het pakket naar de juiste shute wordt uitgevoerd. Daar aangekomen wordt het in gereedstaande postkarren gestapeld. Resultaat van deze automatiseringsslag is dat de personele inzet is gereduceerd van vijf FTE naar drie FTE en de output is gestegen met circa veertig procent. "Onze klant heeft hierdoor zijn investering al in achttien maanden terugverdiend", verklaart Hans. 

 

Artikel delen