Plastic Soup Surfer: waarderen versus wegwerpen
Foto Corina Gunneman

Plastic Soup Surfer: waarderen versus wegwerpen

Plastic Soup Surfer wil een nieuwe waardering van plastic. Recycling ziet hij niet als de oplossing. Tijdens een strandwandeling spraken wij hem over het plasticprobleem en de weg naar minder vervuiling.

Het is een grijze ochtend in november, met veel bewolking en een harde wind. Een mooie ochtend voor een wandeling over het strand van Katwijk met Plastic Soup Surfer, Merijn Tinga.


Plastic Soup Surfer
Plastic Soup Surfer Marc Tinga ‘De eerste keer dat je een afhaalmaaltijd in een plastic bakje krijgt, denk je nog: ‘Zonde om weg te gooien!’

Plastic Soup Surfer

De Plastic Soup Surfer is een samensmelting van Tinga’s passies. Hij is fanatiek kitesurfer, bioloog en maakt als visual artist kunst met een maatschappelijk thema. ‘Het ontstaan van de Plastic Soup Surfer was geen ‘aha-moment’. Het eerste surfboard van plastic zwerfafval maakte ik als visual artist. Ik besloot een lange tocht erop te kitesurfen en daar een maatschappelijk thema aan te verbinden’, vertelt Tinga. En zo werd in 2014 de Plastic Soup Surfer geboren: een activist met een positieve insteek, die wil inspireren, verbinden en samenwerken met mensen en organisaties om het plasticprobleem bij de kern aan te pakken.

Waarderen, niet wegwerpen

We leven in een wegwerpmaatschappij, die volgens Tinga door plastic wordt aangewakkerd: ‘Plastic is gemakkelijk, goedkoop en geschikt voor marketing. Daardoor hebben we geen oog meer voor de waarde ervan. De eerste keer bijvoorbeeld dat je een afhaalmaaltijd in een plastic bakje krijgt, denk je nog: ‘Zonde om weg te gooien!’. Maar als je keukenkastje volstaat met plastic bakjes, verliest het zijn waarde en gooi je het weg. Ik wil een andere waardering van plastic teweegbrengen. Een duurzame omgang ermee is noodzakelijk: gebruik van plastic zonder vervuiling en geen wegwerpmaatschappij meer.’ Om dat te bereiken richt Tinga zich onder andere op de beleidsmakers: ‘In Nederland is de producent wettelijk verantwoordelijk voor een verpakking. Maar het verdienmodel van bedrijven is gebaseerd op goedkope oplossingen. Hun korte termijn targets gaan niet samen met een lange termijn target als verduurzaming. Wetgeving is nodig, als stok achter de deur.’

Zwerfafval

We struinen verder over het strand en ondertussen raapt Tinga wat zwerfafval op: een dop, een tamponwikkel, een stuk visnet. ‘Precies hierdoor zijn veel consumenten zich bewust van de gevolgen van plastic en is er steeds meer aandacht voor: je ziet het probleem voor je voeten liggen. Helaas is het handelingsperspectief van consumenten nauwelijks toegenomen’, aldus Tinga. ‘Zolang plastic het verdienmodel van bedrijven dient en er geen goede wetgeving is, kun je van consumenten niet verwachten dat zij er heel anders mee omgaan.’ Daarom richt de Plastic Soup Surger zijn pijlen ook op de industrie en zit hij aan tafel met partijen als Unilever en Coca-Cola: ‘Bedrijven hebben nog geen idee hoe zij het plasticprobleem kunnen oplossen. Nu geven zij alleen maar het signaal af dat plastic slecht is en moet worden gerecycled. Maar dat is niet de kern van het probleem: we moeten af van de wegwerpmaatschappij en inzien welke waarde plastic heeft. Daarvan probeer ik bedrijven te overtuigen.’

‘Bedrijven geven alleen maar het signaal af dat plastic slecht is en moet worden gerecycled. Maar dat is niet de kern van het probleem.’

Simpele boodschap

Een eerste stap die grote multinationals kunnen zetten, is het werken met een beperkt aantal plasticsoorten. Plastic Soup Surfer Tinga is daar groot voorstander van: ‘Hoe minder, hoe beter. Verschillende plasticsoorten zijn slecht voor de recycling. Er zijn er maar drie echt recyclebaar en daarvan is alleen PET hoogwaardig. Aan andere plasticsoorten is veel rotzooi toegevoegd. Ik ben op dit moment ook tegen composteerbaar plastic. Dat zie ik vooral als een marketingmiddel. Composteerbaar plastic schept verwarring bij de consument: moet dit bij het gft-afval of in de plastic bak? Bij het gft-afval wordt het niet verwerkt door de afvalverwerkers en bij het plastic is ook niet goed, omdat composteerbaar plastic weer een andere plasticsoort is. Het vormt nog een nieuwe afvalstroom.’ Tinga’s boodschap aan de industrie is heel simpel: ‘Ga meer samenwerken. Bedrijven willen allemaal zelf uitvinden hoe ze met het plasticprobleem moeten omgaan. Ga in plaats daarvan gezamenlijk kijken hoe je met minder plasticsoorten kunt werken en naar mogelijkheden voor re-use. Ontwikkel hervulbare systemen met een basisstandaard, zoals het bierkrat is. Zoek naar alternatieven voor de out of home single use verpakkingen. Kies voor prikkels als statiegeld. En wees je er echt van bewust dat recycling geen oplossing is. Volledig verantwoord is 100% inzameling.’


Marc Tinga

Samen het verschil maken

Inmiddels zijn we goed uitgewaaid en aan het einde van onze strandwandeling. We concluderen dat er nog veel moet gebeuren voor het plasticprobleem kan worden opgelost. Toch is Tinga positief gestemd: ‘Je moet een optimist zijn om dit te kunnen doen. Voor een groot deel is de aanpak van plasticvervuiling afhankelijk van beleid. Maar ik geloof dat we samen verschil kunnen maken en elkaar kunnen inspireren. Als beleidsmakers, bedrijven, afvalverwerkers en consumenten samenwerken, dan kunnen we grote stappen zetten.’ Als we afscheid nemen heeft Tinga een twinkeling in zijn ogen: de wind staat gunstig. Hij gaat kitesurfen.

Plastic Avengers Manifest

De Plastic Soup Surfer zoekt verbinding en initieerde hiertoe onder andere Plastic Avengers. Diverse politici, organisaties en mensen die zich inzetten tegen plasticvervuiling, zoals Zwerfinator (Dirk Groot), sloten zich hierbij aan. Zij onderschreven het Plastic Avengers Manifest, dat vijf principes bevat voor een duurzame omgang met plastic:

  1. Own up
  2. Reduce
  3. Be good
  4. Simplify
  5. Keep track

Tekst en fotografie: Corina Gunneman


We struinen verder over het strand en ondertussen raapt Tinga wat zwerfafval op: een dop, een tamponwikkel, een stuk visnet.

Bron: 
VerpakkingsManagement 1 - 2021