Papieren P&G-deo moet plastic reduceren

Papieren P&G-deo moet plastic reduceren

Procter & Gamble (P&G) test in Walmart-winkels (VS) een volledig papieren, plasticvrije deodorantverpakking uit. Het betreft een kokerverpakking voor Old Spice and Secret waarmee het bedrijf de hoeveelheid plastic wil reduceren.

De nieuwe verpakking, gemaakt van 90% gerecycled papier, is gecertificeerd door de Forest Stewardship Council en heeft een push-up ontwerp en vervangt de P & G plastic deodorantstick. ‘We hebben deze verpakking ontworpen vanwege het terugdringen van plastic afval’, zegt Anitra Marsh, duurzaamheidsdirecteur P&G Beauty. ‘De verpakking is nog in ontwikkeling. Het eerste ontwerp kwam niet door een belangrijke recyclingtest omdat de lijm die werd gebruikt om het label aan te brengen de kwaliteit van de gerecyclede papierpulp aantastte. Dat probleem is inmiddels verholpen.’

Plastic afval

De nieuwe deoverpakking is één van de vele ideeën die P&G heeft geïnitieerd in een poging om plastic afval te verminderen. Eerder dit jaar verminderde het bedrijf de hoeveelheid plastic in zijn Secret-antitranspiratie- en deodorantverpakking met 8%, waardoor 900.000 pond plastic afval werd bespaard. In oktober heeft Procter & Gamble een Olay doekjesverpakking in beperkte oplage uitgebracht met een navulverpakking die 94% van het plastic afval elimineert.
Kleine stappen kunnen een grote impact hebben wanneer ze worden gemaakt door een internationaal bedrijf zoals P&G. ‘Als we slechts 10% van onze huidige deodorantverpakkingen omzetten in gerecycled papier of een ander recyclebaar materiaal, zou dit jaarlijks tot wel 1,5 miljoen pond plastic afval kunnen elimineren’, aldus Marsh. ‘Dit is slechts een voorbeeld van hoe we proberen het verschil te maken en een duurzamere toekomst op te bouwen.’

www.pg.com

Artikel delen