PaperWise: revolutie in papier

PaperWise: revolutie in papier

In 2015 introduceerde PaperWise hun eerste product: kopieerpapier. Nick op den Buijsch blikt met plezier terug: ‘Met familieleden zaten we ‘s avonds aan tafel kopieerpapier met de hand in te pakken in dozen en daarmee gingen we naar de klant toe.’ Van Rosmalen glimlacht en vult aan: ‘We hadden allemaal pakken kopieerpapier en dozen in de huiskamers op de vloer staan. Je moest alles met de hand doen in het begin.’ Inmiddels levert het bedrijf in 23 landen papier en karton op basis van landbouwafval.


PaperWise kopieerpapier

Van 20% naar 100% waarde voor boeren

Van gewassen zoals rijst, tarwe, gerst, koren, maïs, hennep en suikerriet blijft na de verwerking zo’n 80% van de plant over, de stengels en bladeren. Dit landbouwafval wordt vervolgens verbrandt. Zonde, vinden ze bij PaperWise. ‘Als je het niet meer als afval bekijkt, maar als grondstof, kun je extra waarde leveren voor de boeren,’ zegt Op den Buijsch erover. Zo wordt er meer welvaart gecreëerd. Daarnaast wordt de lucht niet meer vervuild met de CO2 van de verbranding. Nieuwe bomen planten voor papier is ook niet meer nodig. ‘Als je nadenkt over wat PaperWise doet, dan vraag je je af waarom de papierindustrie het niet doet.’


PaperWise papier gebruikt in verpakkingen

Eindproducten

Klanten van PaperWise gebruiken het papier en karton voor allerlei verschillende eindproducten. Van Rosmalen laat een voorbeeld zien van een klant die minigolfkarton van PaperWise papier heeft gemaakt, waar een verzenddoosje van is geproduceerd. ‘Dat wisten we ook niet dat dat kon. PaperWise maakt duurzame verpakkingen, drukwerk en kantoorbenodigdheden, met als slogan: Wise With Waste. Er komen continu nieuwe ontwikkelingen en producten bij.’ Op den Buijsch voegt daaraan toe: ‘Klanten helpen mee met innovatie. Door samen te werken en die verbinding te zoeken, help je elkaar om die duurzame transitie in gang te houden.’

Klanten door intrinsiek gedreven medewerkers

De introductie van PaperWise bij klanten is vaak terug te leiden naar personen binnen een organisatie. Personen die de verduurzaming belangrijk vinden en erdoor duwen bij hun werkgever. ‘Je hebt vaak persoonlijke intrinsiek gedreven medewerkers nodig in de keten’, aldus Van Rosmalen. Af en toe worden ze ook verrast door de eindklanten die gebruik maken van PaperWise. ‘Zo kregen alle medewerkers van de Belastingdienst een kerstkaart gedrukt op PaperWise. Dat wisten wij pas toen we navraag deden over een grote bestelling,’ zegt Op den Buijsch. Van Rosmalen vult aan: ‘Dat is het allermooiste van groeien. In het begin moesten wij overal heen. En nu komen firma’s als Google, Hallmark, en Lufthansa ons benaderen.’


PaperWise papier gebruikt in verpakkingen

Passie voor verduurzamen

Wat heel duidelijk naar voren komt, is hoe belangrijk verduurzaming en een impact maken voor PaperWise is. De passie, niet alleen voor de verduurzaming van papier, maar ook om de mindset van de wereld meer duurzaam te maken blijkt uit hun ambities. Van Rosmalen en Op den Buijsch hopen dat zij het begin van een grote sneeuwbal aan het rollen zijn, waardoor straks de hele industrie de transitie naar duurzame oplossingen zal overnemen. ‘Want het kan,’ stelt Van Rosmalen. ‘Als je niks doet, gebeurt er niks. Het gaat om bewustwording en verandering. En iedereen die wil veranderen, kunnen wij helpen met een simpel product als papier en karton.’