Onderzoek naar effect van omdozen in AGF-sector

Het afgelopen jaar hebben Maurice Wubben en Miranda van Kester van Mirakuleus ontwerp & communicatie onderzoek gedaan naar de functie en het effect van de omdoos in de AGF.

 

Zij hebben de hele keten ondervraagd, van teler tot consument, daarnaast werd er een groter onderzoek uitgezet waar ging om wat men mooi vindt. Het totale onderzoek heeft veel leerzame inzichten opgeleverd voor iedereen die verpakkingen laat ontwikkelen. Het boekje dat de samenvatting van alle leerpunten uit dit onderzoek bevat, is vorige week overhandigd aan de hoofdsponsor van het onderzoek: Henk de Jong van De Jong Verpakkingen.


De aanleiding voor het onderzoek was een weblog van Maurice Wubben in het Vakblad AGF over �Communicatie op de doos�. Daarin vraagt hij zich af voor wie een doos en haar bedrukking/boodschap precies is bedoeld. Het onderzoek geeft zowel de initiatiefnemers als de sponsoren meer inzicht in de behoeftes ten aanzien van de omdoos van de hele AGF-keten, tot en met de consument. De bedrukking van de verpakking blijkt een stille kracht te zijn. Binnen alle schakels van de keten gaf bijna de helft aan zich te laten be�nvloeden bij de aankoopbeslissing. Herkenbaarheid is uiteraard de belangrijkste factor. Daarbij kun je de kracht van opvallen en positief onderscheiden inzetten en de verpakking kan bovendien een boodschap overbrengen. Bijvoorbeeld die van �ik ben lekker en zoet� voor de honingtomaat.


Uit het eerste deel zijn zowel praktische als emotionele aanbevelingen gekomen. Een belangrijke praktische aanbeveling is bijvoorbeeld; let op wat je bedrukt op de platte bovenzijde � ook wel �stoepranden� genoemd - en binnenkanten van de doos. Vele dozen hebben daar bijvoorbeeld niet hun merknaam staan wat een gemiste kans in het schap is, omdat er dan vrijwel niets zichtbaar is voor de consument doordat de dozen daar strak naast elkaar staan.


Wat niet aanslaat op een verpakking zijn stripfiguurtjes, veel wit en een merknaam zonder relevantie met het product of ouderwetse illustraties. Wat wel goed werkt zijn mooie fotografie, warme kleuren en een geloofwaardige, aantrekkelijke boodschap.

 

www.mirakuleus.nl

Tags (taxonomy): 

Reacties

Reactie toevoegen