Omo wasmiddel in papieren fles

Omo wasmiddel in papieren fles

Unilever lanceert een papieren fles voor wasmiddelen. Er is een prototype ontwikkeld voor het wasmerk OMO (ook bekend als Persil, Skip en Breeze) en zal begin 2022 debuteren in Brazilië, met de ambitie om het snel daarna in Europa en andere landen uit te rollen. Unilever test dezelfde technologie ook om op papier gebaseerde haarverzorgingsflessen te maken.

De technologie is ontwikkeld in samenwerking met het Pulpex-consortium, een samenwerking tussen Unilever, Diageo, Pilot Lite en andere branchegenoten. De op papier gebaseerde flessen zijn gemaakt van duurzaam geproduceerde pulp en ontworpen om te worden gerecycled in de papierafvalstroom.
De flessen zijn aan de binnenkant gespoten met een gepatenteerde waterafstotend coating waardoor de papieren fles vloeibare producten kan bevatten, zoals wasmiddel, shampoo en conditioners.

Uitdaging papieren fles

Het creëren van recyclebare, op papier gebaseerde verpakkingen zonder extra plastic lagen is een enorme uitdaging. De gepatenteerde pulpverpakking van Pulpex biedt een veelbelovende oplossing om het gebruik van plastic radicaal terug te dringen en zal Unilever helpen haar beloften aan een afvalvrije wereld na te komen.
‘Om plastic afval aan te pakken, moeten we de manier waarop we producten ontwerpen en verpakken volledig heroverwegen’, zegt r&d-manager Richard Slater. ‘Dit vereist een drastische verandering die alleen kan worden bereikt door branchebrede samenwerking.’
‘Innoveren met alternatieve materialen is een belangrijk onderdeel van onze duurzame verpakkingsstrategie en zal een belangrijke rol spelen in ons streven om ons gebruik van plastic materialen tegen 2025 te halveren.’

Verdund wasmiddel

'Minder plastic' gaat in de eerste plaats over het verminderen van het gebruik. OMO Concentrate is bijvoorbeeld Unilevers eerste verdunde wasmiddel voor thuisgebruik. Het zesvoudige concentraat is ontworpen om in een standaard OMO-fles van 3 liter te worden gegoten om thuis te verdunnen met water. De geconcentreerde fles bevat 72% minder plastic en 50% Post-Consumer Recycled (PCR) plastic. Het is niet alleen goed voor het milieu, het is ook voordeliger voor de consument, met een besparing van 20-25% per wasbeurt in vergelijking met het standaardaanbod van OMO, aldus Unilever.


Unilever test papieren wasmiddelen fles

Gerelateerd nieuws