Nivea in hernieuwbare plastic verpakkingen

Nivea in hernieuwbare plastic verpakkingen

Beiersdorf lanceert voor haar gezichtsverzorgingsproducten Nivea's Naturally Good verpakkingen gemaakt uit hernieuwbaar plastic. Het betreffen verpakkingen gemaakt van het gecertificeerd hernieuwbaar polypropyleen (PP) uit SABIC's Trucircle-portfolio. Deze overstap resulteert voor Nivea in een reductie van 60% CO2 uitstoot.

Vanaf juni zullen de gezichtsverzorgingsproducten van Nivea Naturally Good in ongeveer 30 landen in de winkel liggen met de milieuvriendelijkere cosmetische verpakkingen.
‘We zijn trots dat wij als pionier hernieuwbare plastic verpakkingen introduceren in onze branche’, zegt Jean-François Pascal, VP corporate sustainability bij Beiersdorf.

Hoogwaardige Nivea verpakking

‘Onze huidverzorgingsproducten hebben een hoogwaardige verpakking nodig die aan veel eisen moet voldoen’, zegt Michael Becker, hoofd verpakkingsontwikkeling Nivea. ‘Enerzijds betreft dit visuele en tactiele kenmerken die onze Nivea-consumenten kennen, maar de recyclebaarheid van verpakkingen is ook een belangrijk aspect voor ons in lijn met onze visie van een circulaire economie die we willen ondersteunen.’
‘Het gecertificeerde hernieuwbare plastic dat we kopen bij Sabic heeft geen visuele effecten of andere nadelige eigenschappen", legt Hannah Rasel, senior verpakkingsspecialist bij Beiersdorf uit. ‘De pot van hernieuwbaar PP is visueel noch haptisch te onderscheiden van de vorige verpakking.’

Tallolie

‘Een ander essentieel criterium bij de keuze van de grondstof en de leverancier was dat Beiersdorf geen kunststof op basis van eetbare grondstoffen, zoals suikerriet of maïs, wil inzetten voor haar cosmetische verpakkingen. Daarom is gekozen voor een kunststof gebaseerd op een tweede generatie grondstof: tallolie. Dit is een bijproduct van de bosbouwindustrie. Het vervangt ruwe olie in het productieproces - zonder dat er een apart productieproces nodig is.

Duurzame leverancier

Volgens inkoper Isabel Hochges heeft Beiersdorf ook een nieuwe benadering gekozen voor de inkoop van het verpakkingsconcept. ‘We raken nu veel eerder en dieper betrokken bij de toeleveringsketen, waar we nieuwe leveranciersrelaties opbouwen. Duurzamer worden als bedrijf betekent ook de ontwikkeling van nieuwe materialen in de waardeketen stimuleren. We gaan verder dan onze bestaande leveranciersrelaties en brengen toeleveranciers met elkaar samen om de transformatie van onze verpakkingsmaterialen naar duurzaamheid te versnellen.’
Sabic bracht Beiersdorf in contact met verpakkingproducent Berry Global om de omschakeling van verpakkingen te versnellen. Dit resulteerde vervolgens in een snelle marktintroductie: het project duurde slechts negen maanden van idee tot implementatie.’

CO2 reductie Nivea

Het omzetten van de verpakking naar hernieuwbaar plastic heeft niet alleen het voordeel dat fossiele bronnen worden bespaard, maar ook dat de uitstoot van kooldioxide wordt verminderd. Per geproduceerde pot wordt ongeveer 76 g CO2-uitstoot bespaard, een reductie van ongeveer 60% in vergelijking met de pot op fossiele basis. Het project draagt ​​daarom ook bij aan de klimaatdoelstelling van het bedrijf om de uitstoot van broeikasgassen met 30% te verminderen in de hele waardeketen (scope 1-3) tegen 2025.
Eventuele resterende emissies die niet kunnen worden vermeden of verder kunnen worden verminderd tijdens de productie van het product zijn klimaatneutraal gemaakt via CO2-compensatie via bebossingsprojecten. Dit is een nieuwe stap voor Beiersdorf en haar grootste huidverzorgingsmerk. Het Nivea Naturally Good gezichtsverzorgingsassortiment van acht producten zal herkenbaar zijn als 'klimaatneutraal' op de verpakking en in het schap.


De kenmerken van de nieuwe Nivea verpakking op een rij.