Nieuwsronde: packaging design buitenland

Nieuwsronde: packaging design buitenland

De redactie van VerpakkingsManagement scant wekelijks buitenlandse verpakkingssites op noviteiten en ontwikkelingen. Deze week vielen ons onderstaande design berichten op uit Packaging News, InfoPack, World Brand Design, Packaging of the World en Packaging Design News.

De betekenis van kleuren

Bij het ontwerpen van verpakkingen hebben kleuren een directe invloed op de productbeleving en de boodschap die wordt overgebracht. Op verzoek van de Hispack beurs legt professor Beatriz Barco van Elisava vanuit een meer wetenschappelijke benadering, uit hoe kleur wordt waargenomen en hoe ze correct kunnen worden toegepast op verpakkingen.
In de wijnmarkt bijvoorbeeld, beïnvloedt kleur de herkenning van aroma’s en brengen consumenten een toenemend gebruik van geel op Sprite-blikjes in verband met een zure smaak. Blikjes met koele kleuren zoals blauw of groen zijn meer dorstlessend dan die met warmgekleurde containers; roze verpakkingen voor zoetwaren intensiveren de zoete smaak; en koffie wordt vaak verpakt in bruine pakjes omdat het de smaak en het aroma versterkt.
Bron: InfoPack


Bij het ontwerpen van verpakkingen hebben kleuren een directe invloed op de productbeleving en de boodschap die wordt overgebracht

Happy cereals

Het Duitse WIN Creating Images maakte een conceptueel verpakkingsontwerp voor granen voor volwassenen. Het idee is om volwassenen terug naar de ontbijttafel te krijgen met het genieten van de gezonde, heerlijke Good Stuff cereals.
Het verpakkingsontwerp heeft een strakke en moderne, maar toch nostalgische en retro-geïnspireerde look die doet denken aan Pac-Man en alle andere dingen waar we van hielden toen we jong waren: gedurfde kleuren, strips en videogames, die alle vrolijke gevoelens geven die we nodig hebben in moeilijke tijden zoals die waarin we nu leven.
Bron: Packaging of the World


Good Stuff cereals

Redesign Noors ijs

Ontwerpbureau JDO heeft een eigentijdse nieuwe look ontworpen voor het klassieke ijs van Hennig-Olsen, Krone-is. Dit ijs, gemaakt door de oudste ijsproducent in Noorwegen, is al lang tijd een zomerfavoriet van de Noorse bevolking. JDO kreeg de taak om het merk nieuw leven in te blazen met als doel opvallen, refereren aan het verleden en sympathie wekken.
Het nieuwe Hennig-Olsen-woordmerk is met trots in het midden van de verpakking geplaatst om de herinnering te stimuleren, terwijl een 'wafel'-patroon dat de vorm van het Hennig-Olsen-logo gebruikt, in de achtergrond is verwerkt.
Het ontwerp is afgewerkt met het 'Kremen Av Iskrem'-lint onderin - Hennig-Olsen's kenmerk van ongeëvenaarde kwaliteit. Dit zorgt voor textuur, verstevigt het product en zorgt voor een vleugje nostalgie.

Bron: Packaging News


Ontwerpbureau JDO heeft een eigentijdse nieuwe look ontworpen voor het klassieke ijs van Hennig-Olsen, Krone-is.

Tweede huid voor Mr. Pip spel

Mr. Pip Double Cross is een nieuwe kijk op het klassieke dobbelspel dat bekend staat onder vele namen, waaronder Liar's Dice, Bluff en Mexicali. De verpakking moest veelzijdig zijn voor verzending, intuïtief zijn op het verkooppunt en de toewijding van het merk om 'met minder betere dingen' te creëren, benadrukken. De twee helften van pulpkarton kunnen gestapeld worden verzonden. De mozaïekvorm vermindert het verzend- en opslagvolume met een derde en heeft een iconische uitstraling op het verkooppunt. Met elastiekjes kunnen gebruikers de verpakking op het verkooppunt zonder schade openen. De biologisch afbreekbare pulp kan worden gerecycled of is afbreekbaar.
Bron: Packaging Design News


Mr. Pip Double Cross in vormkarton

Toepasselijk kerstcadeau van Pencil Studio

Elk jaar probeert Pencil Studio een origineel Kerstcadeau te bedenken voor haar klanten. Het idee van dit jaar was een kerstslijper, gebaseerd op een 'potloodslijper' met daarin een alcoholische drank om de creativiteit en productiviteit te verhogen.
In samenwerking met een lokale distilleerder is een beperkte oplage van Christmas Gin gemaakt wordt verzonden in een bijzonder vormgegeven ‘puntenslijperdoos’.
De verpakkingsstructuur laat zien dat het een sterk visueel onderdeel kan zijn van het merk. Het etiket van de fles heeft de vorm van een potloodslijpsel gemaakt op een extra feestelijke folie. Het achterlabel was een afgebroken stukje van het slijpsel van de voorkant.
Bron: WorldBrandDesign


Een origineel Kerstcadeau van Pencil Studio voor haar klanten

Artikel delen