Nieuwsronde buitenlandse media: Kerstman-rood onderzocht

Nieuwsronde buitenlandse media: Kerstman-rood onderzocht

De redactie van VerpakkingsManagement scant wekelijks buitenlandse verpakkingssites op noviteiten en ontwikkelingen. Deze week vielen ons onderstaande berichten op uit Pack News, PackagingNews, Packaging Scotland, Packaging Europe en NeueVerpackung.

‘Eerste papieren sluiting’

Start-up Blue Ocean Closures uit Karlstad heeft een op vezels gebaseerde schroefdop ontwikkeld. Oprichter Lars Sandberg stelt dat hun schroefdop volledig biobased is, biologisch afbreekbaar in zee en recyclebaar als papier. ‘Dit is de eerste papieren sluiting’, aldus Sandberg van BlueOceanClosures.
De dop is gemaakt van duurzaam geproduceerd houtvezelmateriaal uit FSC-gecertificeerde bossen en voorzien van een dunne afsluitende barrièrelaag, die kan worden afgestemd op verschillende soorten afgevulde producten.
‘Wij zijn de eersten die een innovatief concept ontwikkelen voor op vezels gebaseerde schroefdopoplossingen. Dit bereiken we door uitstekende materiaalkennis en een kosteneffectief productieconcept met geavanceerde, zelfontwikkelde vacuümpersvormen.’
Het bedrijf gaat een fabriek opzetten in Säffle, Värmland, en verwacht dat de productie medio 2022 operationeel zal zijn.
Bron: PackNews


Een dop van papier

Gin in de spotlight

De Wilkins drukkerijgroep heeft voor de Kerst-gin en rumlikeuren van Marks and Spencer bijzondere labels gemaakt. Ze bevatten ledlampjes die de inhoud oplichten.
De etiketten bevatten vier geïntegreerde LED-lampjes die, wanneer erop gedrukt wordt, de vlokken van eetbaar bladgoud verlichtten die in de gin drijven.
Naast de LED labels ontwierp de Wilkins Group de gift tag labels die om de hals van de 70cl flessen worden bevestigd.
Het verpakkingsbedrijf in Nottingham heeft nu de LED's toegevoegd aan M&S Clementine Gin Liqueur, Spiced Sugar Plum Gin Liqueur en Madagascan Vanilla Spiced Rum Likeur.
Bron: Packaging News


Wilkins drukkerijgroep heeft voor de Kerst-gin en rumlikeuren van Marks and Spencer bijzondere labels gemaakt.

Deense fles van lokaal huishoudelijk afval

Een samenwerking tussen Nopa Nordic , Schela Plast , Aage Vestergaard Larsen en Dansk Affald heeft geleid tot de lancering van nieuwe plastic flesverpakkingen gemaakt van 100% Deens huishoudelijk gesorteerd plastic afval.
De bedrijven zeggen dat dit een unieke samenwerking in Denemarken is, waarbij toonaangevende spelers uit de hele waardeketen van gerecyclede kunststoffen worden samengebracht met als doel het gebruik van plastic afval van Deense huishoudens te vergroten en de kringloop op plastic verpakkingen te sluiten.
Bron: PackagingEurope


Een fles van huishoudelijk plastic afval.

Papieren flowpacks groenten en fruit

Eosta, een handelsonderneming in groenten en fruit, heeft papieren alternatieven geïntroduceerd voor het verpakken van groenten en fruit. De paperpack (links) vervangt plastic tubevormige zakken, de paperbox (midden) en de papershaker (rechts) kunnen plastic bakjes voor bessen en druiven vervangen.
In supermarkten worden groenten en fruit, vaak vooral biologisch, meestal verpakt in plastic. In Frankrijk bijvoorbeeld worden dergelijke plastic verpakkingen vanaf 1 januari 2022 verboden. Voor sommige rassen is dan de zogenaamde natural branding geschikt, waarbij met een laser een logo wordt aangebracht op de schil van het fruit of de groente. Maar dat werkt niet voor alle soorten.
Voor dergelijke gevallen heeft Eosta verschillende verpakkingsconcepten ontwikkeld van papier en karton. Flowpacks zijn in de meeste gevallen van kunststof. Schalen voor bessen kunnen tot nu toe niet zonder plastic. Het bedrijf heeft voor beide alternatieven.
De flowpack is vervangen door de paperpack, die, zoals de naam al doet vermoeden, is gemaakt van papier en een viscose venster heeft. Voor bessen biedt Eosta de paperbox of de papershaker aan.
Bron: NeueVerpackung


Eosta

De echte rode kleur van de Kerstman

Om de 'echte' roodtint van het Kerstman-pak te bepalen, heeft BRANDING-bureau 1HQ verschillende kerstmannen op verpakkingen geanalyseerd die momenteel worden gebruikt op seizoensverpakkingen en marketingmateriaal.
Van verpakkingen van Nutella tot Coca-Cola-blikjes werden een ​​kleurstaal gemaakt om alle verschillende tinten rood in beeld te krijgen. De volgende stap was om deze te combineren om een ​​gemiddelde van de gebruikte tinten te bepalen – of zoals 1HQ het noemt: 'Santa Red'.
Het kerstrood dat een einde maakt aan alle kerstrood is #e61722, de Santone of fity shades of red.
Bron: Packaging Scotland


1HQ onderzocht de rode kleur van de Kerstman.

Gerelateerd nieuws