Nieuwe look voor Informatiecentrum Papier & Karton

Nieuwe look voor Informatiecentrum Papier & Karton

Het Informatiecentrum Papier & Karton heeft een nieuw logo en een nieuwe website. ‘Het markeert het begin van een nieuw ingeslagen weg. Informeren en inspireren over de duurzame aspecten van papier en karton op een laagdrempelige, positieve, enthousiaste wijze’, aldus Maroesja Kuut van het informatiecentrum.

Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?


Het Informatiecentrum Papier & Karton heeft een nieuw logo en website
Het Informatiecentrum Papier & Karton heeft een nieuw logo en website.

Het Informatiecentrum Papier & Karton is sinds 1996 actief. De stichting is opgericht om de duurzame aspecten van papier en karton breed uit te dragen. Zij doet dit in samenwerking met diverse partijen, zoals het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO), de stichting Papier Recycling Nederland (PRN) en de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse papier- en kartonfabrieken (VNP).

Duurzame kanten van papier

Het bestuur van het Informatiecentrum Papier & Karton kiest naar eigen zeggen nadrukkelijk voor het op positieve wijze uitdragen van het duurzame verhaal.


De stichting wil het duurzame verhaal van papier en karton op een positieve manier vertolken.

‘Natuurlijk gebeurde dat voorheen ook, alleen soms zetten we papier en karton tegenover alternatieven die duurzaam leken, maar dat niet altijd zijn of vergeleken het juist met producten die niet duurzaam zijn; verdedigend dus. We kiezen er nu bewust voor de sterke, duurzame kanten van papier en karton uit te lichten. Zo blijven we dicht bij onszelf’, verklaart Kuut.

Gerecycled logo

Het informatiecentrum Papier & Karton ontwikkelde samen met Anita Willemse-Bodewes van Indruk Grafisch Ontwerp een nieuw logo.

‘Net als oud papier en karton hebben we het oude logo “gerecycled”. Het blaadje is breed bekend als symbool voor duurzaamheid, en dat is wat we willen uitstralen. Het vernieuwde beeldmerk beeldt zowel een blaadje als een vel papier uit en symboliseert zo de kringloop van papier. De herkenbare nerf van het blad is onmisbaar voor versteviging, voeding en afvoer.’ Voorzitter Henk van Houtum: ‘En daarmee verwijzen we subtiel naar hoe belangrijk papier en karton in ons dagelijkse leven zijn. Een prachtig, biobased, circulair product dat ook nog eens CO2 heeft opgenomen.’

‘Website voor jong en oud’

De zachte kleuren en vormen van het logo komen terug in de website die door ditisABC is ontworpen en gebouwd. Door de platte structuur, het frisse design en een speciale sectie voor de jongere doelgroep wordt volgens het informatiecentrum gehoor gegeven aan het op laagdrempelige wijze toegang geven tot uitgebreide informatie over papier en karton voor een brede doelgroep.

‘Door het kidsgedeelte en het geïntegreerde Instagram-account is de website echt compleet om jong en oud meer te leren over papier en karton’, stelt webdesigner Dionne Vester.

Samenwerking diverse partijen

Het Informatiecentrum Papier & Karton wil meerdere doelgroepen aanspreken en zoekt daarvoor graag de samenwerking met diverse partijen, zoals eerder gebeurde met bijvoorbeeld KlasseTV.

‘Voor partijen die onze missie ondersteunen en een gedeeld belang hebben, staat de deur altijd open. Laten we samen nadenken hoe we steeds meer consumenten en bedrijven kunnen stimuleren om het natuurlijke, recyclebare papier en karton op duurzame wijze te gebruiken’, aldus Kuut.