Nieuwe generatie aan het roer bij Laro Tape Ommen

Koen Rolvink leidt sinds een half jaar Laro Tape in Ommen, nadat zijn vader, de oprichter van het bedrijf, overleed. De nieuwe directeur bouwt verder op een stevig fundament.

 Koen Rolvink was eigenlijk nog niet toe aan een carrière in het familiebedrijf, toen zijn vader op 64-jarige leeftijd overleed. Het leek hem goed eerst elders ervaring op te doen en vooral werk te verrichten waar ook zijn interesses liggen. Het familiebedrijf zou later wel komen. Vrij onverwacht moest Rolvink jr. een keuze maken. Inmiddels is hij met veel toewijding aan de slag gegaan. ‘Ik kan bouwen op een stevig fundament’, zegt hij.

 

Slim organiseren

Rolvink ging na de HEAO naar Nyenrode en legde zich toe op ‘sales leadership’. Hij is ervan overtuigd dat voor alles de klant centraal moet staan. ‘Vervolgens gaat het erom aan de achterkant het productieproces zo slim mogelijk te organiseren, zodat je de kosten laag kunt houden.’

En juist met dat slimme organiseren van de productie is Laro Tape al 10 jaar bezig. Het bedrijf is sterk output gedreven en heeft via robotisering een grote efficiency bereikt. Van de 18 machines zijn er vier volledig gerobotiseerd. Daardoor halen deze machines de output van zes tot acht standaardmachines.

 

‘Markt goed’

Laro Tape is één van de weinige Nederlandse tapeproducenten. ‘We zijn sterk in PVC, PP hotmelt en PP/Acryl. We kopen onze tape in en snijden en bedrukken het in flexo tot een eindproduct dat onze klanten vragen. In Nederland verkopen we rechtstreeks aan de eindverbruiker, internationaal hebben we een strategisch distributienetwerk opgebouwd. De intensieve samenwerking met onze partners heeft geresulteerd in een sterke groei op exportgebied, vertelt Rolvink, die meteen na zijn aantreden aan de slag is gegaan om het bedrijf nog efficiënter te maken. Dat doet hij in een platte organisatie met een ervaren en gedreven team, waarvan ook zijn zus en zwager deel uitmaken.

Rolvink ziet de markt voor tape groeien door de opkomst van webshops. ‘De markt voor plakband is goed. Het gaat er om dat je een mooi uitziend en kwalitatief onberispelijk product levert. Als je ook nog snel levert en extra service biedt, bind je klanten aan je.’

 

Operational excellence

Met name snel leveren vindt de nieuwe directeur van Laro Tape belangrijk en daarom kijkt hij kritisch naar de snelheid in het productieproces. Momenteel bedraagt de output zo’n 8.000 dozen van 36 rollen tape van 66 meter per stuk. Gemiddeld zo’n 18 tot 19 miljoen meter per maand. ‘Ik ben continu bezig met operational excellence. We richten ons op het MKB en we willen waarde toevoegen door snelheid en kwaliteit. Een klant die op maat tape wil laten bedrukken, heeft gemiddeld binnen 24 uur een drukproef. Maar wat misschien nog wel belangrijker is, is dat onze klanten geholpen worden door gedreven medewerkers. Dat wekt vertrouwen.’

De website van Laro Tape biedt de mogelijkheid online te bestellen en eigen ontwerpen te uploaden.

 

www.larotape.nl

Reacties

Reactie toevoegen