Nederlanders vinden keurmerk belangrijk

Nederlanders vinden keurmerk belangrijk

Marktonderzoeksbureau Multiscope heeft onder 7.300 Nederlanders onderzoek gedaan naar cijfers en trends over de food retail in Nederland. Het onderzoek wijst uit dat de ondervraagden een keurmerk belangrijk vinden.

Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelf altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders.

Nederlanders vinden keurmerk belangrijk

Dierenwelzijn belangrijkste keurmerk

Keurmerken voor het welzijn van dieren zijn het populairst. Meer dan vier op de tien (42%) Nederlanders vinden dit soort keurmerken belangrijk. Eén op de drie vindt keurmerken rondom natuur en milieu (32%) en keurmerken voor eerlijke handel (32%) belangrijk. Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren (+5%) en natuur en milieu (+5%) geldt dat het belang ten opzichte van 2016 is gestegen.

Max Havelaar meest bekend

Multiscope onderzoek onder Nederlanders wijst uit dat keurmerk belangrijk is in de food retail

Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Het keurmerk voor eerlijke handel dat sinds 1988 bestaat is bekend bij acht op de tien (80%) Nederlanders. Ruim zeven op de tien (72%) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63%) met het EKO Keurmerk. Voor het Beter Leven Keurmerk geldt dat de naamsbekendheid ten opzichte van 2016 is gestegen met 16%.

Keurmerken op vers belangrijkste

De voedselproducten die met een keurmerk worden gekocht, zijn veelal verse producten. Vooral van vlees of vis worden vaak de varianten met keurmerk gekocht (62%). Dit sluit aan bij het belang van dierenwelzijn onder consumenten. Ook verse groenten en fruit (47%) en zuivel (41%) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.

(Bron: Multiscope)

www.multiscope.nl

Artikel delen