Milieubewust verpakken geen prioriteit bij webwinkeliers

Bescherming, snel inpakken en prijs zijn de punten waar een webwinkelier in Nederland op let bij de aanschaf van verpakkingsmateriaal voor het verzenden van zijn producten. Dit blijkt uit onderzoek van Topa Verpakking tijdens de Webwinkel Vakdagen, die onlangs in Utrecht plaatsvonden. Milieuvriendelijkheid staat op de laatste plaats bij de aanschaf van een verpakking.

 

Uit het onderzoek blijkt dat webwinkeliers de bescherming van hun product de belangrijkste functie van een verpakking vinden. De milieuvriendelijkheid van de verpakking is veel minder belangrijk. Opvallend is dat de respondenten wel interesse tonen in duurzame verpakkingsproducten. Ruim 65% geeft aan eerder een duurdere milieuvriendelijke verpakking te kopen dan een goedkopere verpakking die alleen maar duurzaam oogt. En als men dan een milieuvriendelijke verpakking aanschaft, zou ruim 60% dit doen om daadwerkelijk bij te dragen aan het milieu en niet uit marketingoverwegingen. De wil om te veranderen lijkt dus aanwezig te zijn. Maar de stap om daadwerkelijk duurzaam te verpakken is daarentegen nog te groot voor de meeste (aankomende) webwinkeliers. Want slechts 10% van de ondervraagden geeft aan wel eens milieuvriendelijke verpakkingen te kopen.

Waarom milieubewust verpakken nog geen prioriteit is voor webwinkeliers heeft vooral te maken met de primaire aspecten waarop verpakkingen geselecteerd worden, namelijk bescherming van het product, gemakkelijk in gebruik en prijs. Maar daarnaast weten veel webwinkeliers nog te weinig over de mogelijkheden om milieuvriendelijk te verpakken. Bovendien geven veel  respondenten aan dat duurzaamheid de standaard zou moeten zijn in de verpakkingsbranche. De webwinkelier lijkt dus van mening te zijn dat niet hij verantwoordelijk is om voor milieuvriendelijke alternatieven te kiezen, maar dat de leveranciers alleen nog maar duurzame verpakkingen moeten produceren.

 

Ook Topa Verpakking denkt mee over hoe verpakken zo milieuvriendelijk mogelijk kan. Zo heeft het bedrijf 100% recyclede kartonnen dozen en enveloppen in het assortiment en levert het Flopak Green, een 100% biologisch afbreekbaar opvulmateriaal. Maar duurzaam verpakken gaat verder dan alleen 'groene' producten aanschaffen. De gebruiker kan bewuster met verpakkingen omgaan. Zo kunnen opvulmaterialen hergebruikt worden, en is het voor veel webwinkeliers mogelijk om lichtere verpakkingen te gebruiken, wat scheelt in materiaal en transport. Slechts 6% van de webwinkeliers geeft aan producten te verzenden in maatverpakkingen zoals speciale boek- en dvd-verpakkingen. Terwijl dit een eenvoudige manier is om op materiaal te besparen. Topa Verpakking is daarom van mening dat het -naast het aanbieden van milieuvriendelijke verpakkingen- belangrijk is om gebruikers te attenderen over de mogelijkheden om duurzamer te verpakken.

 

De Webwinkel Vakdagen 2011 werden bezocht door ruim 8.000 bezoekers. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ongeveer honderd webwinkeliers die de beurs bezochten. Topa Verpakking voerde het onderzoek uit om meer inzicht te krijgen in het milieubewustzijn van webwinkeliers. 

 

 

 

Tags (taxonomy): 

Reacties

Reactie toevoegen