McDonald’s verpakt hamburgers in graspapier

McDonald’s verpakt hamburgers in graspapier

Om verpakkingsafval te verminderen test McDonald’s in Duitsland hamburgers verpakt in graspapier. ‘Dit bespaart 70 procent aan verpakkingsmateriaal’, aldus Holger Beeck, CEO, McDonald’s Germany.

Met de Deutschlandburger (Duitse burger) verpakt McDonald's Duitsland een premium burger in graspapier in plaats van in een doosje. Met deze verandering in verpakkingen benadrukt het bedrijf zijn voornemen om in de toekomst meer te focussen op duurzamere verpakkingsoplossingen. Naast de Deutschlandburger zijn er ook McWraps verkrijgbaar verpakt in graspapier.


McDonald’s in Duitsland verpakt hamburgers in graspapier.

100 % duurzaam in 2025

De verpakkingstest maakt deel uit van de roadmap om plastic en verpakkingsafval te verminderen. Tegen 2025 moeten alle verkoopverpakkingen gemaakt zijn van 100 procent hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen. ‘Als toonaangevende restaurantketen in de markt willen we een actieve rol spelen in het verminderen van plastic en verpakkingsafval’, zegt Holger Beeck. ‘Zo gaan we in de toekomst minder verpakkingsmateriaal gebruiken en serveren we steeds meer hamburgers in alternatieve verpakkingen, zoals dit innovatieve wikkelpapier.’

Grasvezels voor McDonald’s graspapier

Dankzij innovatieve processen en de opname van grasvezels in het papier kunnen bij de productie grote hoeveelheden energie, water en CO2 worden bespaard. Bovendien worden bij de productie van de pulp geen chemicaliën gebruikt. Het graspapier dat McDonald's gebruikt, bevat een grasgehalte van 20 procent en is FSC-gecertificeerd. Het is afkomstig van bestaande grasvelden en concurreert dus volgens het bedrijf niet met andere mogelijke toepassingen. De overstap naar graspapier reduceert 70 procent verpakkingsmateriaal.


De Deutschlandburger zit nu nog in een vouwdoosje.

"Ganz bei Euch"

Als onderdeel van de vertrouwenscampagne "Ganz bei Euch" ("helemaal met jou") wil het bedrijf ook de aandacht vestigen op zijn inspanningen om afval te verminderen en het nieuwe verpakkingsmateriaal. Hiervoor is een speciale microsite gemaakt. Belangstellenden kunnen daar alle informatie vinden over de gebruikte verpakkingen en maatregelen. Het hart van de campagne is een social media-film die twee mensen samenbrengt die op een ongebruikelijke manier verenigd zijn door het onderwerp gras.


Een van de grasbronnen van het McDonald’s graspapier aldus het promo filmpje.