LOCOletter: Chocoladeletter, maar net even anders

LOCOletter: Chocoladeletter, maar net even anders

Sinterklaas en chocoladeletters zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het komt echter vaak voor dat de letter die je zoekt, niet meer te krijgen is. Met LOCOletter kun je zelf bepalen hoe jouw letter eruit komt te zien.

Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?


Puzzelen met LOCOletter.
Puzzelen met LOCOletter.

De LOCOletter bestaat uit 30 losse stukjes chocolade waarmee je zelf een eigen variatie kunt maken. De UTZ gecertificeerde (keurmerk voor tropische landbouwproducten) chocoladeblokjes zijn van melk- en witte chocolade, puur- en melkchocolade of ruby- en puurchocolade.

LOCOletter is tijdens een lunchpauze bedacht door drie personen: Ronald Lewerissa, Marcel Verkaik en Jacqueline van Heist. Samen ontwikkelden zij binnen FLEX/design veel verpakkingen voor fast-moving-consumer-goods in zowel food als non-food. Lewerissa is één van de oprichters van FLEX/design. Bij dit ontwerpbureau heeft hij 30 jaar lang de functie van directeur en creative director invulling gegeven. Uiteindelijk heeft hij in 2018 zijn aandeel in FLEX/design verkocht en is gestopt met zijn werk als creative director bij het bureau.

Lewerissa, Verkaik en Van Heist bespraken hoe lastig het voor hun klanten is om meerdere, verschillende sku’s (het aanduiden van unieke producten in een productassortiment) te produceren, te verpakken, op voorraad te houden, enz.

‘Een product waar dit probleem in extreme mate speelt, is de chocoladeletter: 26 verschillende letters en dan vaak ook nog in minimaal 2 verschillende smaken, melk en puur. 52 sku’s allemaal in hun eigen verpakking en ook nog eens in totaal verschillende aantallen te produceren’, zegt Lewerissa.


LOCOletter bestaat uit 30 losse stukjes chocolade waarmee je je eigen letter kunt creëren.
LOCOletter bestaat uit 30 losse stukjes chocolade waarmee je je eigen letter kunt creëren.

Tijdens die lunchpauze ontstond het idee voor een soort digitale letter. Net zoals bij een digitaal display waarin kristallen zich omdraaien, kunnen nu chocoladeblokjes worden omgedraaid met aan de ene kant een lichte chocolade en aan de andere kant een donkere variant. Zo was het idee geboren.

Partners

Lewerissa: ‘Bij het zoeken naar partners om de LOCOletter te realiseren, ontdekten we dat jaarlijks heel veel letters worden vernietigd na het Sinterklaasfeest. Als gevolg van de 26 voorraadposities blijven retailers voor elke letter zitten met onverkochte producten, of een bepaalde letter is te vroeg uitverkocht.’

De LOCOletter voorkomt voor een groot deel deze verspilling, omdat per smaak maar 1 sku op voorraad gehouden hoeft te worden. In plaats van 52 keer verspilling, nu slechts 2 keer.

‘Bovendien is het mooie van de LOCOletter dat het een leuk en betekenisvol cadeau is. Voor kinderen is het leuk om je eigen letter te leggen, maar bijvoorbeeld ook die van vader of moeder. Spelenderwijs leer je elke letter van het alfabet. Veel bedrijven kopen onze letters, omdat ze op een luchtige manier een boodschap overbrengen over vindingrijkheid, innovatie, het delen met elkaar in plaats van in één keer de letter zelf op te eten. Ook inclusiviteit speelt soms een rol: zonder wit geen letter, zonder bruin geen letter. Je hebt elkaar nodig om tot iets moois te komen’, verklaart Lewerissa.

‘Toen Özcan Akyol (beter bekend als Eus) in een artikel klaagde dat hij de Ö niet als chocoladeletter kon krijgen, ontdekten we dat al die typische Turkse karakters met accenten voor LOCOletter geen probleem zijn.’

Duurzame verpakking voor LOCOletter

Afgezien van het reduceren van foodwaste die na 5 december ontstaat, vonden de bedenkers van de LOCOletter het belangrijk om ook de verpakking zo duurzaam mogelijk te maken.


Een duurzame kartonnen verpakking voor LOCOletter.

Lewerissa: ‘Dat is een lastige zoektocht gebleken. Wij hebben op basis van een LCA (Levenscyclusanalyse) ervoor gekozen om de verpakking te branden/decoreren zonder het gebruik van inkt. Het prachtige ontwerp van Danny Klein van Fifty Eight West past embossing toe en hot foil print met de folies van Kurz. Voor de doosjes verwerkte drukkerij Vrijdag een karton dat is geproduceerd uit een afvalstroom uit de cacao-productie. De vezels van de schillen van de cacaoboon worden in dit karton gebruikt. Het resultaat is een kartonnen doosje waarin een groot percentage uit deze afvalstroom wordt gebruikt en die ook weer hoogwaardig te recyclen is aan het einde van de levensduur.’

‘Alle reststromen die voortkomen uit de hot foil print worden gerecycled in een closed loop systeem van folieleverancier Kurz. Maar onze zoektocht is nog niet ten einde, omdat we nog geen goede oplossing hebben gevonden voor de trays die de blokjes netjes op hun plaats houden. Die tray is heel belangrijk, omdat zijn specifieke vorm ervoor zorgt dat het leggen van alle letters mogelijk is en een leuke puzzel geeft. Alternatieven als paper foam en paper pulp hebben we nog niet in de vereiste kwaliteit en food safe kunnen maken. Ik denk dat dit exemplarisch is voor de ontwikkeling van duurzaamheid in zijn algemeenheid. We staan nog maar aan de begin van de ontdekkingsreis die zal leiden tot 100% circulaire oplossingen’, besluit Lewerissa.

Artikel delen