LinkedIn Nieuwsronde week 51

LinkedIn Nieuwsronde week 51

LinkedIn is een bron van nieuws dat rechtstreeks van professionals en bedrijven komt. VerpakkingsManagement selecteert interessante bijdragen met een rechtstreekse link. De laatste LinkedIn nieuwsronde van 2021: van waterflesjes tot duurzame cadeauverpakking.

LinkedIn staat deze week bol van de kerstwensen. Iedereen is duidelijk toe aan een paar vrije dagen. Naar nieuwsberichten is het lang zoeken, maar ze zijn er.

Going Down! Going Down!

Zwerfinator Dirk Groot gaat nog even los op LinkedIn over waterflesjes. ‘Hele volksstammen schaften de afgelopen jaren een eigen waterfles aan om onderweg gewoon kraanwater te kunnen drinken. Prachtig, super duurzaam. Scheelt een hoop grondstoffen, een hoop afval en een hoop CO2. En nog een zootje geld in je portemonnee ook. Er verschenen ook overal watertappunten. Super geil. Zo zouden de Duitsers zeggen.


LinkedIn Nieuwsronde


Maar het hielp geen moer tegen de hoeveelheid plastic waterflesjes op straat. Ruim 40 procent van de plastic flesjes die ik afgelopen jaar vond waren waterflesjes. De mensen die hun eigen duurzame fles meenamen onderweg waren kennelijk toch al niet de mensen die troep op straat gooiden. Ik heb het al vaak geroepen. De nette mensen worden netter en de rest bereiken we maar niet. Hoe goed zo'n fles ook is, de claims dat ze helpen tegen zwerfafval waren onterecht.

Wat wel verdomde goed blijkt te werken om het aantal plastic waterflesjes in het zwerfafval terug te dringen is statiegeld. Het aantal dat ik vind gaat gierend hard omlaag. Going Down! Going Down! Voorverpakt water is en blijft een super vervuilend product, maar dit deel van de vervuiling hebben we aardig getackeld.’

Bewust bezorgd

Ellen de Lange van Thuiswinkel.org deelt een post over de emissies die verbonden zijn aan het verzenden van pakketten.

‘Wat is de CO2 uitstoot die gepaard gaat met de bezorging van jouw pakketten? Of je nu vanuit de winkel, met één vervoerder of met meerdere vervoerders verzendt, dankzij de samenwerking met #BigMile kan Bewust Bezorgd nu voor iedere situatie de berekenen wat de emissies zijn.


Bewust bezorgd berekent emissies

Daardoor kan jij als retailer:

  • -Transparant zijn over je emissies
  • -Effectief CO2 reduceren op basis van de juiste data
  • -De consument laten kiezen voor de meest duurzame afleveroptie
  • -De emissies compenseren als je dat wilt

Dat wil je toch, als toekomstgerichte retailer? Zie link in comments voor meer info over de (gratis) rekentool Bewust Bezorgd).’

StretchMap

Machinefabrikant Sealpac International introduceert Stretchmap.


‘Ontdek StretchMap, het duurzame alternatief voor stretch-wrapping! Door een krimpfolie strak over het product aan te brengen, dat iets boven de trayrand ligt, wordt het verse product hermetisch afgesloten onder gemodificeerde atmosfeer. Dit volledig geautomatiseerde proces voorkomt lekkages. Lees hier meer.’

Inpaktip

Op LinkedIn komen ook tips voor het inpakken van cadeaus. Deze van Smurfit Kappa bijvoorbeeld:

‘Probeer bij het inpakken van cadeaus dit jaar de au naturale look. Kies voor bruin papier, krant of zoek wat recyclebaar papier op in de winkels. Kies voor papieren tape over plastic en in plaats van linten maak je het af met wat gebladerte. Het eindproduct zal zeker indruk maken!



Herpositionering Hooidammer

‘Met veel plezier hebben wij het kaasmerk Hooidammer geholpen met het herpositioneren van het merk voor de Nederlandse en Duitse markt,’ post Mariëlle Bordewijk van Food By Design.

‘Het nieuwe Hooidammer gaat een stap verder dan biologisch. Het gaat over een toewijding aan een meer biodiverse, levendige weide die zal resulteren in een rijke, gelaagde kaassmaak. De positionering kan worden samengevat als; Vol van leven, vol van smaak.

Die levendigheid staat ook centraal in het nieuwe verpakkingsontwerp dat Joost la Housse middels gedetailleerde illustraties van de eco-systemen rond het weiland tot leven heeft gebracht.’


Artikel delen