LinkedIn Nieuwsronde week 42: Ecobranding? Nee!

LinkedIn Nieuwsronde week 42: Ecobranding? Nee!

LinkedIn is een bron van nieuws dat rechtstreeks van professionals en bedrijven komt. VerpakkingsManagement selecteert interessante bijdragen met een rechtstreekse link. Een LinkedIn Nieuwsronde van de COBOT-dag tot een controversiële inktbesparing.

‘Kwaliteit en kwantiteit inzameling bevorderen’

De Stichting Afvalfonds Verpakkingen deelt een post van Hester Klein Lankhorst, directeur van de stichting. Zij vestigt de aandacht op een nieuwe verpakking van Friesche Vlag. “Door kwaliteit en kwantiteit van inzameling te bevorderen kunnen we echt invulling geven aan de duurzame doelen in Nederland en kunnen verpakkers blijven werken om de footprint zo klein mogelijk te krijgen.”

Ze verwijst naar een artikel waarin Friesche Vlag de nieuwe verpakking introduceert. ‘Een recyclebare verpakking als je de weggooi-instructies opvolgt", meldt Friesche Vlag in dit artikel bij de introductie van haar nieuwe verpakking. Om dit mogelijk te maken werken we hard met gemeenten, inzamelaars en recyclers. Dat doen we overigens niet allen voor kunststof, maar ook voor glas, metaal, papier en hout. Door kwaliteit en kwantiteit van inzameling te bevorderen kunnen we echt invulling geven aan de duurzame doelen in Nederland en kunnen verpakkers blijven werken om de footprint zo klein mogelijk te krijgen.’

Het artikel over Friesche Vlag lees je hier.


LinkedIn Nieuwsronde
Rogier Rosman (l) en Robbert Kleiren

Cobot-primeur

Alyanne Spyrakos, marketing manager van Dymato post het volgende:

‘Tijdens de COBOT DAG georganiseerd door Dymato B.V. in samenwerking met Hanwha Robotics, lieten wij onze gasten als primeur in Nederland de nieuwe Hanwha 3D op basis van Artificial Intelligence zien. Hiermee kunnen willekeurige objecten zonder voorprogrammeren worden opgepakt door een HCR cobot.
Ook onderwerpen als het Robot Monitoring System, Robot Alarming System en Smart Mobility Solutions kwamen aan bod. Bezoekers hadden daarnaast ruimschoots gelegenheid om van gedachten te wisselen met Dymato en nog dieper in te gaan op de techniek met de productontwikkelaars en technici van Hanwha Robotics.’



Naar de Refill Zone

Paul Jenkins, een internationale trendexpert op het gebied van verpakkingen, post over zijn bezoek een ene supermarkt, tijdens een hardloopweekend in het kader van de Yorkshire Marathon. ‘Ik dacht: ik ga Asda's nieuwste Refill Zone-initiatief in York bekijken.’

Ik sprak met een medewerker die zei dat ze aangenaam verrast was hoe druk het was geweest met het aanvullen van sommige items als een uitdaging. De oudste klant tot nu toe was 90 en die vond het leuk dat ze een kleinere hoeveelheid ontbijtgranen kon kiezen in plaats van een grotere doos te moeten kopen. Ik kocht wat ontbijtgranen om het eens te proberen. Allemaal heel gemakkelijk te gebruiken.
#packaging #refill #sustainability



De boost van Joost Identities

Joost la Housse klaarde weer een mooie verpakkingsklus, zo blijkt uit een post op LinkedIn. ‘De wekker gaat… Je snoozt. En nog eens. En nog eens. Totdat: GO TIME! Voeg slechts 1 eetlepel toe aan jouw ontbijt of smoothie en je bent klaar om de dag te rocken. 100% plantaardig. Time to boost your day, the easy way! Geweldig om onderdeel te zijn van het MyBoost team.’

La Housse verzorgde brand-, logo- & packaging design en tone of voice.



Minder inkt? Slecht idee!

Designstrateeg en ‘brand visionary’ Vicki Strull keert zich op LinkedIn tegen het idee van Ecobranding:

‘Ecobranding: het idee dat grote merken kleine aanpassingen aan hun logo's moeten doen om inkt te besparen. Dit conceptuele experiment laat zien dat door de logo's enigszins te veranderen, merken de benodigde hoeveelheid inkt met 20% kunnen verminderen - in sommige gevallen zelfs meer. Wanneer dit wordt vermenigvuldigd over verschillende contactpunten - producten, gedrukte advertenties, billboards, enz., Kan dit een impact beginnen te hebben op de duurzaamheid en financiële balans.

Maar ik kan het er niet meer mee oneens zijn! Dit lijkt een druppel op een gloeiende plaat. Er zijn zoveel andere manieren om veranderingen in de #carbonfootprint van een merk te beïnvloeden. Waarom een merk deze optie zou doen boven een verandering in activiteiten die van invloed is op energie, water, afval, industrieel afval en arbeid, is mij een raadsel.

Reactie: "Ja! Laten we onze meest waardevolle, herkenbare troef verknoeien om te bewijzen dat we het milieu serieus nemen."


Zie je het gesprek nu niet gewoon in een cartoon? "Hé, laten we ons logo veranderen om minder inkt te gebruiken om te laten zien hoeveel we proberen onze ecologische voetafdruk te verkleinen."
Reactie: "Ja! Laten we onze meest waardevolle, herkenbare troef verknoeien om te bewijzen dat we het milieu serieus nemen."

Er zijn plaatsen om aanpassingen te maken en branding is gewoon niet de plek.
Natuurlijk zijn we geen wereld vol Vicki Strulls, en ik ben benieuwd: waar doen we aanpassingen om de ecologische voetafdruk te verkleinen? Wat vind jij van dit Ecobranding concept? Moet #branding worden opgeofferd voor #sustainability?’

Reageren op de post van Vicki Strull kan, door de link te volgen.


Artikel delen