Laat u niet inpakken

De Belgische site test-aankoop.be berichtte dat ze verpakkingen van een reeks eetwaren geanalyseerd heeft en daarnaast de verpakking an sich en de claims erop vergeleken heeft met de verplichte ingrediëntenlijst. Dit om na te gaan hoe deze twee aspecten zicht ot elkaar verhouden. De resultaten van deze steekproef waren niet al te best, aldus de site.

Teksten zoals 'Op grootmoeders wijze, origineel recept, klassieke methode en op basis van 100% natuurlijke ingrediënten' komen op bijna alle verpakkingen voor. De herkomst van het product, de samenstelling en de benamingen op de verpakking zijn goede manieren om de pluspunten van een product aan te prijzen en de klant zo het product te laten kopen. Fabrikanten van etenswaren aarzelen niet om hun toevlucht te zoeken tot allerlei methoden om uw interesse te wekken en uw keuze te beïnvloeden, zo meldt test-aankoop.be.

Volgens de Belgische website zijn consumenten slachtoffers van een misleidende commerciële praktijk, want een ingrediëntenlijst is wettelijk verplicht en moet kloppen. Maar de "opzichtige slogans" berusten in veel gevallen niet op de werkelijkheid, aldus test-aankoop.be.
Ondanks de wetgeving op commerciële praktijken en etikettering is toch een aanzienlijk aantal verpakkingen misleidend, vindt de website. Test-aankoop ziet dan ook graag dat er nieuwe en doeltreffende maatregelen worden genomen en zal, om de consument te beschermen, een klacht neerleggen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de Federale Overheidsdienst Economie.

www.test-aankoop.be

Bron: 
www.test-ankoop.be
Tags (taxonomy): 

Reacties

Reactie toevoegen