KIDV maakt out-of-home brancheplan bekend

KIDV maakt out-of-home brancheplan bekend

Het KIDV heeft nieuwe Brancheplan Duurzaam Verpakken voor de out-of-home sector gepubliceerd. Het plan is opgesteld door een groep van circa vijftien bedrijven, die tot de koplopers in deze sector behoren. In het brancheplan beschrijven zij hun ambities en doelstellingen om de milieu-impact van verpakkingen te reduceren.

Het plan betreft de periode 2019 tot en met 2022 met een doorkijk naar 2025. Behalve voor standaard verpakkingen worden ook ambities gesteld op enkele outof-home ‘verkooppuntverpakkingen’ en ‘producten voor eenmalig gebruik’.
De ‘out-of-home’ sector streeft naar een circulair systeem, waarin voedingsmiddelen en dranken buitenshuis en onderweg kunnen worden geconsumeerd op een verantwoorde manier. Dit betekent dat er geen onnodige verpakkingen worden gebruikt, verpakkingsmaterialen zoveel mogelijk herbruikbaar en/of recyclebaar zijn, en waar nodig een beter inzamelings- en recyclingsysteem wordt opgezet.

Achttiende plan

Vorig jaar bracht het KIDV ook al zeventien Brancheplannen Duurzaam Verpakken van andere sectoren en brancheorganisaties uit. De out-of-home sector zat daar nog niet bij. Deze sector wordt gevormd door organisaties die veel van elkaar verschillen. Voor deze bedrijven bestaat geen overkoepelende organisatie. Het KIDV heeft vorig jaar het initiatief genomen om tot het brancheplan te komen. Koninklijke Horeca Nederland heeft de totstandkoming gefaciliteerd.

Link naar de plannen

 

Artikel delen