Houweling Group investeert in PCR-fabriek

Houweling Group investeert in PCR-fabriek

Houweling Group zet weer een stap in circulair verpakken. Met het opzetten van Plastics United produceert het bedrijf haar eigen PCR-verpakkingen. Klanten zoals Koppert Biological Systems en EMM International maken dankbaar gebruik van de kennis, diensten en het brede assortiment rPP- en rHDPE-verpakkingen van de leverancier uit Bleiswijk.

“Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen”, staat er met grote letters in het Designlab van Houweling Group. Het is een gevleugelde uitspraak van DGA Marc Houweling die na jaren van leidinggeven nu 6 jaar eigenaar is van het familiebedrijf. Hij verwijst hiermee naar het belang van samenwerken en kennis delen in de keten.
‘Circulair verpakken doe je niet alleen. Bedrijven moeten de noodzaak voelen en tijd willen investeren om tot een circulaire oplossing te komen. We moeten het met elkaar doen.’

Partnerships Houweling Group

De wil tot samenwerken en het zoeken naar partnerships blijkt bij Houweling Group onder meer uit de nieuw opgerichte verpakkingsproducent Plastics United. In het Houweling-pand in Bleiswijk is een fabriek opgezet speciaal voor de productie van verpakkingen uit Post Consumer en Post Industrial Recycled kunststof (PCR en PIR).
‘We zijn nu minder afhankelijk van externe producenten’, zegt commercieel directeur Fred van Beek. ‘Met een eigen fabriek heb je meer mogelijkheden om te testen. Zo hebben we bijvoorbeeld een jerrycan met een zichtstreep geproduceerd die volledig uit gerecycled kunststof is gemaakt. En de dop is van rHDPE.’
‘Overigens is het een duurzame fabriek met zonnepanelen en 100% elektrische machines. De machines draaien op groene stroom, restwarmte wordt gebruikt voor de verwarming van ons nieuwe kantoor en we maken dus producten van 100% gerecycled kunststof. En door het op eigen terrein te produceren en niet uit het buitenland te importeren, heb je minder transportbewegingen en verlaag je de CO2-uitstoot.’


Arthur Kalkman van Koppert: ‘Het inzamelen en recyclen van de emmers is de meest voor de hand liggende manier om de afvalstroom te minimaliseren.’

Recycling emmers

Een klant die al jaren gebruikmaakt van het circulaire aanbod van Houweling Group is Koppert Biological Systems. Het bedrijf produceert duurzame oplossingen voor de teelt van voedsel- en siergewassen. Zo heeft het bedrijf voor de chrysantenteelt roofmijten die schadelijke insecten, trips genoemd, bestrijden op een natuurlijke manier. Deze bestrijders verpakt Koppert in kunststof emmers. De telers voerden de emmers af via het bedrijfsafval, wat kosten met zich meebrengt en geen duurzame oplossing is. Koppert en Houweling Group zetten daarom een pilotproject op met als doel de emmers terug te halen en te recyclen.
‘Voor de telers vormden de lege emmers een afvalstroom met een flink volume’, zegt consultant sierteelt Arthur Kalkman. ‘Afvoer via het bedrijfsafval kost geld. Kunststof is op dit moment het beste materiaal voor ons product in verband met conditionering. Het inzamelen en recyclen van de emmers is de meest voor de hand liggende manier om de afvalstroom te minimaliseren.’
Houweling Group heeft bij de telers containers neergezet waarin zij hun lege emmers kunnen opslaan. Gestapeld kunnen daar honderden nestbare emmers en deksels in. De verpakkingsleverancier haalt de volle containers op en plaatst gelijk weer een lege terug.
Arthur Kalkman is zeer tevreden over de samenwerking en verwacht dat de pilot zal worden uitgebreid naar meer telers in Nederland. ‘Het pilotproject is één van de initiatieven die voortkomen uit de duurzaamheidsdoelstelling van Koppert om in 2030 de verspilling tot nul te hebben teruggebracht. Het is ook een service van ons die gericht is op de kwaliteit van ons product en tegelijk bijdraagt aan het proces van vergroening.’


Gertjan van Driel van EMM: ‘Met de overstap naar rHDPE besparen we minstens 12.000 kg virgin kunststof.’

rHDPE-Jerrycans van de Houweling Group voor EMM

De gerecyclde verpakkingen van Houweling vinden ook hun weg in de chemische industrie. EMM International bijvoorbeeld, maakt gebruik van jerrycans gemaakt uit rHDPE-kunststof. Hierin vult het bedrijf haar kleeflakken voor lakverwerkende bedrijven af. Deze watergedragen kleeflakken zorgen in de spuitcabines dat stof en verfnevel aan de wanden kleeft en niet op de objecten terecht kan komen.
‘Het milieubewustzijn is de afgelopen jaren in onze branche enorm gegroeid’, zegt business development manager Gertjan van Driel. ‘EMM zet zich doelbewust in voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Wij zitten in een modern, duurzaam pand, gebruiken groene stroom, streven naar een zoveel mogelijk elektrisch en hybride wagenpark en op kantoor staan gescheiden afvalbakken. De overstap van virgin jerrycans naar gerecyclde cans past dus goed in ons MVO-beleid. Hiermee willen wij bedragen aan het hergebruik van kunststof en creëren we een kringloop.’
Voor de overstap moest EMM wel een concessie doen aan de kleur van de jerrycans. De cans gemaakt uit virgin kunststoffen zijn helder wit of donker zwart. Met PCR-kunststof kan de kleur iets variëren. Die worden nu vervangen voor naturel en donkergrijs rHDPE cans.. ‘Wij accepteren dat’, zegt Van Driel. ‘Aan de andere kant mogen onze gebruikers het ook zien. We communiceren dat we zijn overgestapt naar duurzame verpakkingen waarmee minstens 12.000 kg virgin kunststof wordt bespaard. In een branche waar duurzaamheid echt leeft, is dat juist een pluspunt.’

Beloning

‘Bij de ontwikkeling van duurzame verpakkingen heb je elkaar nodig’, besluit Marc Houweling. ‘Zonder klanten die willen investeren in duurzaamheid, kunnen wij niet ontwikkelen en produceren. En uiteindelijk werpt het zijn vruchten af. Dat zie je nu al. De grondstofprijzen voor virgin kunststof stijgen momenteel harder dan die van gerecycled kunststof. Onze klanten worden nu ook financieel beloond voor hun MVO-beleid.’


Het Houweling Group team dat werkt aan duurzame oplossingen. V.l.n.r.: Johan van Vulpen (manager Purchasing), Frank Houweling (key accountmanager export), Onno Verhaegen (manager Backoffice), Fred van Beek (commercial director), Inger Spee (Marketing & Communication) en Dennis Jongmans (business development manager).

<

Artikel delen