Verpakkingen |
VerpakkingsManagement |
april 04, 2022
Holie laat zien dat gezond leven niet saai hoeft te zijn. Met positiviteit, creativiteit en een gewaagd verpakkingsdesign geeft deze duurzame scale-up kleur aan het ontbijtschap.
Gezond en lekker ontbijten én bijdragen aan de vergroening van grond, dat is het principe van Holie. Zo geven founders Merick Schoute, Marc Veltman en Valentijn van Santvoort concreet invulling aan hun missie om mens en planeet weer gezond te maken. In 2018 startten zij met het eerste en nog altijd enige ontbijtmerk in Europa, waarvan de producten geen toegevoegde suikers bevatten en 100% vegan zijn.
‘De helft van de Nederlanders is ongezond en suiker speelt daarbij een grote rol’, meent Van Santvoort. ‘We eten vaak het dubbele van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Niet zo vreemd, want het supermarktschap staat vol misleidende producten.
‘Onze producten zijn zowel goed voor jezelf als voor de planeet. Voor elk verkocht product vergroenen wij namelijk 3,5 vierkante meter grond. Wij werken hiervoor samen met Justdiggit en ondersteunen projecten in Nederland, Oeganda en Tanzania. Het vergroenen omvat zowel het planten van bomen als het weer vruchtbaar maken van verdorde landbouwgrond.’
Saaie sfeer
Het Holie assortiment bestaat uit vier soorten granola en, sinds eind 2021, drie soorten havermout. Volgens Van Santvoort zijn de producten uiteraard ontzettend lekker: ‘Wij ontwikkelen elk product met veel zorg en willen dit zo natuurlijk mogelijk houden. Dus geen ellenlange reeks E-nummers en geen overbodige voedingsstoffen. Ook streven wij naar een zo eenvoudig mogelijke receptuur.’
Het verpakkingsdesign van de nieuwe havermoutproducten maakte de scale-up evenals de vorige keer in samenwerking met Kim Kamperman van De Ontwerpschuur. Van Santvoort: ‘Dat is een leuk proces van co-creatie, waarbij creativiteit een belangrijke rol speelt. Wij willen de saaie sfeer rond gezond eten doorbreken en van het ontbijtschap knallen met een gewaagd design met felle kleuren. Ook kiezen wij bewust voor een conceptuele insteek in plaats van het geijkte verhaal over receptuur, smaak en authenticiteit. Met de achterkant van de verpakking doen wij echt iets anders. Hierop staat een leuk, kort verhaal over hoe je met het product iets goeds doet voor jezelf en de planeet. Door te benoemen hoeveel grond per verkocht product wordt vergroend, maken wij onze impact tastbaar.’
Humor en positiviteit
Duurzaamheid is dus belangrijk bij Holie en dat maakte de materiaalkeuze voor de verpakkingen tot een uitdaging. De granolazak bestaat voor vijftig procent uit suikerriet en voor vijftig procent uit recyclebaar plastic. De omdoos van de havermout is gemaakt van FSC-gecertificeerd, recyclebaar karton en de zak van recyclebaar plastic.
‘Onze materialen zijn nog niet perfect en wij blijven zoeken naar duurzamere mogelijkheden. Liever zouden wij geen plastic gebruiken, maar wij moeten de kwaliteit van onze producten waarborgen. Bij andere merken zien wij dat het ontbreken van een zak serieuze afbraak doet aan de kwaliteit. Bovendien is Holie in de basis een massamerk en dus moeten onze producten betaalbaar blijven’, aldus Van Santvoort. ‘Onze doelgroep is iedereen die gezond en lekker wil ontbijten. Wij willen met humor en positiviteit uitstralen dat gezond leven een feestje kan zijn. En de vastgeroeste corporates met hun misleidende producten en overkill aan claims willen wij uitdagen om ons voorbeeld te volgen.’
B Corp-certificering
Volgens Van Santvoort is het moment ook daar: ‘De coronapandemie leert ons dat we onze gezondheid en die van de planeet serieus moeten nemen. Mede daardoor beweegt de markt naar ons soort merken en producten.’
Ondanks dat het nog maar een jong bedrijf is met grootse toekomstplannen, ontving de scale-up al in 2019 een kroon op het werk: de B Corp-certificering. ‘Dit is een internationaal keurmerk, waaraan een strenge beoordelingsprocedure voorafgaat. De B Corp-certificering is voor onszelf én de buitenwereld een bewijs dat we voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Wij vinden dat belangrijk, omdat er nog veel greenwashing plaatsvindt. Echte “do good” merken als Tony Chocolonely en Dopper zijn ook B Corps. In het ontbijtschap waren wij het eerste met dit keurmerk. Dat vonden wij heel gaaf!’
Momenteel zijn de Holie producten bij Albert Heijn, Plus, Picnic, de flitsbezorgers en in België bij supermarktketen Colruyt verkrijgbaar. ‘De komende twee jaar willen wij een grote speler in Nederland en België worden en daarna gaan wij verder Europa in. Onze ambitie is om het grootste ontbijtmerk ter wereld te worden.’