Hersluitbare monofolie mét barrièrefunctie

Hersluitbare monofolie mét barrièrefunctie

Folies bestaan vaak nog niet uit monomateriaal. En daarin moet snel verandering komen, vindt Rob Colenbrander van Freshflex. ‘Dieptrekverpakkingen zijn negen van de tien keer nog APET met EVOH en polyetheen. Dit type dieptrekfolie is allang achterhaald.

Freshflex

Vanuit de markt is veel vraag naar een monoverpakking die ook nog die barrièrefunctie heeft. Freshflex biedt daarom een mono APET barrièrefolie en een mono barrière polyester lidding film. Als klap op de vuurpijl is deze lidding ook nog eens hersluitbaar. Wij focussen ons vooral op de kaasverpakking, omdat Nederland gigantisch veel kaas exporteert. Een APET polyester dieptrekverpakking voor kaas is gemiddeld 260 mu. Met ons materiaal kan de dikte naar 230 mu. En een hersluitbare topsealfolie is gemiddeld 100 mu, die kan naar 40 mu toe. Dat zijn enorme besparingen.’


Jamon in a thin transparent package. Tasty meat ready to eat

85% gerecyclede APET

Nu de folie klaar is om de markt op te gaan, staat Colenbrander voor een luxeprobleem: ‘Hoe kunnen we dit op een goede manier lanceren? Ik krijg al veel vragen van klanten, die direct ermee aan de gang willen. De uitdaging is om overvraging te voorkomen. Daarom zullen we met een beperkt aantal klanten opstarten. Waarschijnlijk met een klant in het Verenigd Koninkrijk, die voor ons een goede testcase kan zijn. Dat het een succes gaat worden daarvan ben ik sowieso overtuigd.’

‘Perfect voor verpakkingen’

Op dit moment worden PET-trays nog beperkt gerecycled. Voor de toekomst verwacht Colenbrander dat polyester hét circulaire verpakkingsmateriaal wordt. ‘Er bestaat al 85% gerecyclede APET. Dat is perfect voor verpakkingen. Wat nieuw materiaal aan de buitenkant voor de voedselveiligheid en klaar ben je. Wat mij betreft mag het hergebruik van materiaal dus nog veel meer worden gepromoot.’

Sustainable Packaging Innovators

Freshflex is lid van het Platform of Sustainable Packaging Innovators. Dit is een platform gericht op innovatie in verpakkingen en is opgericht door het Nederlands Instituut voor Duurzaam Verpakken (KIDV). Het doel van dit platform is om verbindingen te leggen tussen duurzame verpakkings- en recyclingideeën en het KIDV-netwerk van producenten, retailers en recyclers. Zo helpen ze start-ups, scale-ups, kleine en grote bedrijven om innovaties (verder) te realiseren en aanwezig te zijn in de markt.

Artikel delen