Hello Fresh scoort matig in Amerikaanse verpakkingsstudie maaltijdboxen

Hello Fresh scoort matig in Amerikaanse verpakkingsstudie maaltijdboxen

De wereldwijde sector van maaltijdboxen kent een aanzienlijke groei door de consumentenvraag naar gezonde en gemakkelijke maaltijden Alleen al in de VS gaat het om een markt van $ 11,6 miljard. Uit onderzoek van de Amerikaanse verpakkingsleverancier US Packaging and Wrapping blijkt dat de maaltijden in de VS niet altijd even efficiënt worden verpakt.

US Packaging and Wrapping bestelde bij vier toonaangevende bezorgbedrijven drie verschillende maaltijden om erachter te komen welke maaltijdboxen het meest (of het minst) verspillend zijn. Om ervoor te zorgen dat de resultaten zo nauwkeurig mogelijk waren, selecteerde het bedrijf drie soorten gerechten (vlees, pasta en rijst) met gelijksoortige recepten en een vergelijkbaar aantal ingrediënten.

Categorieën

Vier categorieën werden geanalyseerd, waaronder het percentage plastic pakjes, het aantal pakjes per ingrediënt, lege doosruimte en het percentage gerecyclede materialen.
Van de vier geanalyseerde bedrijven wordt Home Chef genoemd als de leverancier van de meest verspillende maaltijdboxen, met een algemene score van 7/10. Het bedrijf scoorde slecht in drie van de vier categorieën waaronder het percentage plastic verpakkingen (90%), het aantal verpakkingen per ingrediënt (2,38) en het percentage gerecyclede materialen (19%).
Op de voet volgen EveryPlate (6.4), Hello Fresh (5.3) en Blue Apron (2.5).

Kopruimte

Home Chef scoorde relatief goed in de categorie lege doosruimte, aangezien de kopruimte slechts 7,6 centimeter was, net verslagen door Blue Apron met slechts 6,3 cm lege ruimte aan de bovenkant.
Plastic is het meest gebruikte verpakkingsmateriaal in alle boxen. Met name Home Chef gebruikt 90% plastic verpakkingen, dit kwamen neer op 56 pakjes verdeeld over de drie maaltijden. Terwijl Hello Fresh de minste hoeveelheid plastic gebruikte (66%), omdat het ook maaltijden in recyclebare kraftzakken aanlevert.

Recyclebare verpakkingen

Een andere manier waarop bedrijven hun impact op het milieu kunnen verminderen, is door waar mogelijk recyclebare verpakken te gebruiken. Echter, na analyse van de maaltijdboxen, had geen van de bedrijven meer dan 20% recyclebare materialen in hun verpakking, behalve Blue Apron, die 50% had.
Verbazingwekkend genoeg werden bij Hello Fresh en EveryPlate slechts 9% en 3% gerecycled materiaal gebruikt. In feite had EveryPlate slechts één recyclebaar onderdeel voor alle drie de maaltijden in zijn doos.
US Packaging and Wrapping geeft enkele adviezen om de hoeveelheid afval te reduceren:

- Biedt verschillende portiegroottes aan, afhankelijk van de grootte van de bestelling, zodat consumenten de juiste hoeveelheid voedsel krijgen en verspilling tot een minimum wordt beperkt.

- Maaltijden met vergelijkbare ingrediënten kunnen samen worden verpakt om het aantal ingrediënten tot een minimum te beperken.

- Vervang de hoeveelheid eenmalige plastic verpakkingen door recyclebare materialen.

Meer voordelen

‘Op maat gemaakte maaltijdboxen besparen niet alleen afval. Het zorgt ook dat restjes worden geminimaliseerd en er minder voedsel bederft’, zegt Charles Haverfield, verpakkingsexpert bij US Packaging and Wrapping. ‘Het milieuvoordeel van voedsel op maat wordt deels teniet gedaan als we eenmalige, niet recyclebare verpakkingen blijven gebruiken. Als de onderzochte leveranciers hun maaltijdboxen verbeteren, kunnen ze meer voordelen halen uit hun service.’

Lees hier het volledige onderzoek.


Verlies aan kopruimte per maaltijdbox.

Percentage recycled content per maaltijdbox.

Hoeveelheid gebruikte materialen.

Het aantal verpakkingen per component.