Hands Off My Chocolate in een nieuw jasje

Hands Off My Chocolate in een nieuw jasje

Hands Off My Chocolate is chocolade die je niet wilt delen, zo lekker. Het eigenzinnige merk staat voor kwaliteitschocolade met een duurzame en maatschappelijke missie. Sinds eind februari heeft de chocolade een nog duurzamer en eigenzinniger jasje, een ontwerp van Positivity Branding. En het merk introduceert drie vegan smaakvarianten.

Kitty Smeeten richtte Hands Off My Chocolate op in 2013 vanuit het idee om vrouwen in hun kracht te zetten. ‘Vandaar de naam ‘Hands Off My Chocolate’: we willen dat vrouwen voor zichzelf kiezen - ze hoeven hun chocolade niet te delen. Vanaf het begin wilden we ook graag eerlijke chocolade, we steunen daarom de Cocoa Horizons Foundation. Deze stichting zet cacaoboeren, waaronder vrouwen, in hun kracht, onder meer door training en educatie. Ze gaan kinderarbeid en ontbossing tegen en promoten daarnaast duurzame landbouw.’

Mondgevoel Hands Off My Chocolate

Eerlijke chocolade, dus, die ook nog eens heerlijk smaakt. Smeeten: ‘We waren het eerste merk dat een reep in de vorm van rondjes maakte, daardoor proef je de chocolade veel beter. Vierkante stukjes geven niet datzelfde mondgevoel. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar nieuwe smaken die we uitgebreid testen voor we ze op de markt brengen. Dit alles - ronde vormen, bijzondere smaken en duurzaamheid - komt mooi samen in de nieuwe verpakking.’


Hands Off My Chocolate new.

Grote mond

De oorspronkelijke verpakking van Kim Kamperman had illustraties van characters met een grote mond met daarin een chocoladerondje. ‘Dat ontwerp gaf al heel goed de leuke en eigenzinnige persoonlijkheid van Hands Off weer,’ vertelt Bert de Wit, brand consultant en managing partner van Positivity Branding.
Het meest onderscheidende van Hands Off My Chocolateis de ronde vorm, dus het product moest prominenter in beeld gebracht worden. Voor het redesign combineerde het Amsterdamse bureau smaakillustraties met productfotografie van de reep met rondjes.

Minder plastic

In het nieuwe ontwerp valt op dat er meer gebruik gemaakt wordt van wit met daarbij groene accenten. Bert de Wit: ‘De nieuwe verpakking is wat frisser en opener. Het logo focust nu meer op de woorden ‘Hands Off’, als een soort statement. Door het woorddeel ‘My Chocolate’ van het logo veel kleiner te maken, creëerden we meer ruimte op de verpakking. Op een groen blaadje staat de tekst: ‘all natural, fair traceable cocoa mass & recyclable packaging’ - dat blaadje op een witte achtergrond geeft direct een meer duurzaam gevoel.’

Verduurzaming Hands Off My Chocolate

Voor de nieuwe verpakking is 25% minder plastic gebruikt. Smeeten: ‘We zijn altijd bezig met verduurzaming. Door de ronde vorm van de chocolade is verpakken in papier of aluminium niet mogelijk. Bioplastic was ook geen optie, want dat moet nog steeds bij het restafval. Daarom zijn we uitgekomen bij een dunner folie, waardoor we minder plastic gebruiken. Het is een monoplastic dat kan worden gerecycled. Dit was voor nu het beste alternatief.’

Vegan chocolade

Hands Off My Chocolate introduceert drie vegan chocoladesmaken. Daar zitten ook melkchocoladevarianten bij op basis van rijstmelk, zoals Caramel Seasalt. ‘Vegan melkchocolade die ook nog lekker smaakt is er bijna niet’, meent Smeeten. ‘Veel mensen zijn op zoek naar een goed alternatief. Daarom wilden we hier op de verpakking ook echt op inzetten.’
Een ontwerpstudie bij Positivity Branding volgde. De Wit: ‘Wat bleek: hoe meer je de communicatie van ‘vegan’ integreert binnen het ontwerp, hoe minder eenduidig het werkt. We besloten uiteindelijk om het woord los te halen van de rest van het design, zodat het niet botst met de smaakcommunicatie. Die rechttoe-rechtaan oplossing werkte het best.’


Hands Off My Chocolate vegan.

Speelse illustraties

Zet je de hele range van Hands Off My Chocolate naast elkaar, dan zie je dat elke smaak een ander lettertype, kleurgebruik en illustraties heeft, op een heel losse, speelse manier. De Wit: ‘Elke reep geeft een compleet andere persoonlijkheid en smaaksensatie, door die verschillende ontwerpen krijg je een goede smaakdifferentiatie. Smeeten vult aan: ‘Vaak heeft kwaliteitschocolade een heel chique uitstraling of juist heel girly. Wij hebben de stoere tegenhanger, heel anders dan wat er al in het schap ligt. Het komt hier goed uit dat we geen grote multinational zijn, want wat er nu ligt is absoluut geen compromis. Je ziet dat er veel aandacht aan is besteed. Kijk nou, zo’n surfer die op een golf van karamel surft!’

Grote stap Hands OFF My Chocolate

De illustraties werden in de studio van Positivity Branding gemaakt. De Wit: ‘We hebben lang gezocht naar de juiste stijl: het moet niet te kinderlijk, maar ook niet te zacht zijn. Deze stijl in combinatie met fotografie en het merk heeft de verpakking veel karakter gegeven,’ zegt De Wit. Smeeten: ‘De illustratie trekt hem ook weer een beetje terug naar de oude verpakking. Het is een grote stap die we hebben gemaakt, je moet oppassen dat je je oude klanten niet kwijtraakt.’ De Wit vult aan: ‘Rebranding kan heel tricky zijn, soms nog wel lastiger dan een ontwerp voor een nieuw merk. Je moet zorgen voor voldoende herkenning en tegelijkertijd wil je iets heel nieuws communiceren. Dat is hier goed gelukt denk ik.’


Oude design Hands Off My Chocolate.

Nieuwe design Hands Off My Chocolate.