Fachpack 2019 internationaal goed bezocht

Fachpack 2019 internationaal goed bezocht

Zo'n 44.000 beursbezoekers bezochten dit jaar de FachPack in Neurenberg (van 24 tot 26 september 2019). Hiermee evenaart de Duitse verpakkingsbeurs het bezoekersaantal van vorig jaar, maar dit keer waren er aanzienlijk meer bezoekers uit het buitenland dan in voorgaande jaren. Zo doet FachPack zijn reputatie als de Europese vakbeurs voor verpakking, processen en technologie waar. Duurzaam verpakken liep als een rode draad door de 12 beurshallen en het lezingenprogramma. ‘Naast digitalisering, e-commerce, merkbeleving is duurzaamheid het hoofdonderwerp in de branche’, aldus Cornelia Fehlner, beursmanager van FachPack. Bijna de helft van de 1.591 exposanten presenteerde het thema "duurzaam verpakken" op hun stands.

FachPack bood een uitgebreid assortiment producten in de hele keten van verpakkingsprocessen: van verpakkingsmaterialen en verpakkingsmachines tot bedrukking en afwerking van verpakkingen, logistieke systemen en services. 39 procent van de bedrijven kwam uit het buitenland, vooral uit Italië (76), Nederland (55), Zwitserland (47), Tsjechië (47), Polen (47), Turkije (42), Oostenrijk ( 41), Frankrijk (39), Spanje (25) en België (24). 
De bezoekers kwamen voornamelijk uit de voedingsmiddelen- en drankenindustrie, de farmaceutische en medische sector, de cosmetica-, chemische, elektronische en auto-industrie.

Lezingen
Forums, hands-on workshops en startups zijn erg populair bij de bezoekers. Het ondersteunende programma met zijn activiteiten zoals de Open Workshop Area in Hal 9 of de drie speciale gebieden waar nationale en internationale startups zich presenteerden, was populair. In PackBox en TechBox120  werden gespecialiseerde presentaties gehouden, de helft daarvan ging over verschillende aspecten van duurzaam verpakken. Onderwerpen zoals design for recycling, circulaire economie of biobased plastics passeerden de revue en sprekers van bekende bedrijven zoals het no-waste winkelplatform Loop, Tesco of Procter & Gamble stonden op het podium. In totaal noteerde de beursorganisatie in drie dagen zo’n 10.000 bezoekers voor de forums en lezingen (2018: 7.500).

Verpakkingsinnovaties
Op de eerste dag van de beurs, 24 september, werden in totaal 34 verpakkingen bekroond met de German Packaging Award 2019. Vier bijzonder innovatieve producten werden bekroond met de Gold Award: een glazen verpakkingscontainer met een ontwerp voor secundair gebruik (het product wordt "Second Chance" genoemd) door de studenten Felicia Kopitzke, Sophia Huber en Daniela Betz; een universele verpakking gemaakt van post-consumer materiaal voor gesloten closed loop van Pöppelmann; een kartonnen bak gemaakt van gerecycled materiaal met een nieuwe barrièreoplossing genaamd "Food Protect" door Smurfit Kappa Herzberg Solid Board, evenals een noedelpakket in een foliezak van onbehandeld papier van ALB-GOLD-Teigwaren.
Op de tweede dag van de beurs, 25 september 2019, werden de winnaars van de Sustainability Awards bekendgemaakt, die voor het eerst op FachPack werden gepresenteerd. In totaal werden acht producten of projecten toegekend. De algehele winnaar was Gian De Belder met zijn project "Holy Grail".

Fachpack 2021
FachPack slaat volgend jaar in verband met de Interpack een jaar over en zal weer plaatsvinden van 28 tot 30 september 2021 in het expositiecentrum van Neurenberg.

www.fachpack.de

Artikel delen